Βιβλίο - Πανδημία

Το βιβλίο στην εποχή της πανδημίας

*Γράφει ο Γιώργος Θεοφίλης «Μια καλή συλλογή εκλεκτών βιβλίων είναι το καλύτερο Πανεπιστήμιο της εποχής», τα υπέροχα λόγια του Σκώτου φιλοσόφου Τόμας Καρλάιλ. Η εποχή της πανδημίας έχει επηρεάσει αναμφισβήτητα τη συγγραφή και την πώληση βιβλίων εγείροντας ερωτήματα για τον τρόπο με τον οποίο το βιβλίο σήμερα επιτελεί τον πνευματικό ρόλο του και τη μορφή […]

*Γράφει ο Γιώργος Θεοφίλης

«Μια καλή συλλογή εκλεκτών βιβλίων είναι το καλύτερο Πανεπιστήμιο της εποχής», τα υπέροχα λόγια του Σκώτου φιλοσόφου Τόμας Καρλάιλ. Η εποχή της πανδημίας έχει επηρεάσει αναμφισβήτητα τη συγγραφή και την πώληση βιβλίων εγείροντας ερωτήματα για τον τρόπο με τον οποίο το βιβλίο σήμερα επιτελεί τον πνευματικό ρόλο του και τη μορφή που η βιβλιόφιλη κοινωνία αφομοιώνει τα νέα δεδομένα.

Το βιβλίο σε μια κατάσταση καθημερινότητας με περισσότερο ελεύθερο χρόνο αποτελεί ίσως την καλύτερη παρέα. Ένα καλό βιβλίο μπορεί να δημιουργήσει τις συνθήκες για μια δημιουργική και γόνιμη διαχείριση της ζωής μέσα στο σπίτι συμβάλλοντας στην πνευματική αναζήτηση του κάθε άνθρωπου. Επίσης σε ένα καθεστώς φόβου και προστασίας από τη ψυχολογική νοσηρότητα της Covid-19 λειτουργεί ως παυσίλυπο. Μας βοηθά να ταξιδέψουμε στα μονοπάτια της λογοτεχνίας, της μυθοπλασίας αλλά και της επιστημονικής γνώσης. Ένα καλό βιβλίο ίσως να είναι και ο μοναδικός λόγος που μας κάνει να ονειρευόμαστε ακόμα.

Η σύγχρονη κατάσταση, με τα περιοριστικά μέτρα που διατηρεί κλειστά τα βιβλιοπωλεία της γειτονιάς και τις βιβλιοθήκες, επέφερε μια σημαντική μείωση των πωλήσεων βιβλίων. Έρευνες ποσοτικοποιούν αυτή τη μείωση στο 1/3 των πωλήσεων που πραγματοποιούνταν σε μια κατάσταση κανονικότητας. Οι νέες στρατηγικές μάρκετινγκ, που χρησιμοποίησαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δημιούργησαν νέα κανάλια πωλήσεων ωστόσο δεν κατάφεραν να υποκαταστήσουν την ανιδιοτελή σχέση που όλοι μας έχουμε με τον προσωπικό μας βιβλιοπώλη. Η υποφαινόμενη οικονομική κρίση και τα ανύπαρκτα κυβερνητικά μέτρα στήριξης κατέστησαν το βιβλίο ως ένα είδος πολυτέλειας αναγκάζοντάς το να ακολουθήσει την πτωτική πορεία όλων των άλλων πολιτιστικών «προϊόντων».

Η νέα πραγματικότητα ανάγκασε τις μεγάλες εκδοτικές αλυσίδες του εξωτερικού και κυρίως εκείνες των Ηνωμένων Πολιτειών να υιοθετήσουν τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες και να προωθήσουν νέες μορφές ανάγνωσης μέσω του ψηφιακού βιβλίου (e-book) και του ακουστικού βιβλίου (audio book). Αν και η τεχνολογική πρόοδος δημιουργεί καινούργιες μορφές αναγνωστικού κοινού, είναι γεγονός ότι τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει και να μεταλλάξει τη σχέση που έχουμε με την αίσθηση και τη μυρωδιά του χαρτιού, την αγαλλίαση από το γύρισμα των σελίδων ενός βιβλίου και την αισθητική μιας προσωπικής βιβλιοθήκης.

Το βιβλίο είναι το διαχρονικό κληροδότημα του παρελθόντος στις νέες γενιές και αποτελεί την παρακαταθήκη ενός πολιτισμού τον οποίο χρειάζεται να βιώνουμε ως ιστορική συνέχεια της ίδιας μας της ύπαρξης. Η οικογένεια χρειάζεται να διατηρήσει αναλλοίωτη τη σχέση που έχουμε με το βιβλίο και να μεταφέρει στα παιδιά την αγάπη για την ανάγνωση. Επιπλέον το σχολείο και οι εμπνευσμένοι δάσκαλοι οφείλουν σήμερα περισσότερο από ποτέ να υπερβούν τη στείρα διδασκαλία της λογοτεχνίας και να εμφυσήσουν στους μαθητές την καλλιέργεια πνεύματος και χαρακτήρα μέσα από ενδελεχή αναζήτηση κλασσικών και μοντέρνων τίτλων βιβλίου.

Η συγκυρία απαιτεί από τους συγγραφείς να προσαρμοστούν στην υφιστάμενη πραγματικότητα και να εμπλουτίσουν το συγγραφικό τους έργο τροφοδοτώντας μας με πνευματικά εφόδια. Ίσως ο περισσότερος χρόνος που αποκομίζουν λόγω της καραντίνας να μετουσιωθεί σε πλουσιότερη και ποιοτικότερη γραφή, απαραίτητη και για τη δική τους επιβίωση, έναντι της απαγόρευσης του συγχρωτισμού και της κοινωνικοποίησης. Η στιγμή είναι κομβική ώστε όλοι οι καλλιτέχνες δημιουργικής γραφής να κάνουν τη δική τους επανάσταση και να προβάλλουν την προσωπική τους αντίσταση η οποία μεταφράζεται σε συγγραφή βιβλίων που θα μας κάνουν να νιώσουμε ζέστη και θαλπωρή στην εποχή του κορονοϊού.

«Ο άνθρωπος που ζει με το βιβλίο δεν αισθάνεται ποτέ μοναξιά», μας εξομολογείται ο Γάλλος φιλόσοφος και πολιτικός Αντρέ Μαλρό. Σε μια εποχή κοινωνικής αποστασιοποίησης χρειαζόμαστε το βιβλίο σαν τον καλύτερο φίλο και την καλύτερη συντροφιά. Γιατί έτσι, με το διάβασμα, θα βρούμε και όλη την αγάπη που ψάχνουμε.

 

Φωτογραφία εξωφύλλου: ABC Arts: Michelle Pereira

GHETTO Magazine

Το Ghetto Magazine καλύπτει ό,τι είναι νέο και σημαντικό στην πόλη της Χαλκίδας αλλά και σε ολόκληρη την Εύβοια. Την κοινωνία, τους ανθρώπους της, τις τέχνες και την διασκέδαση, με πρωτοποριακό πάντα τρόπο. Όλη η πόλη σε ένα …GHETTO. Γιατί στο δικό μας ghetto χωράνε όλοι!

Scroll to Top