Κτήμα Αβαντίς

Το Κτήμα Αβαντίς φοράει τα γιορτινά του και παρουσιάζεται για την Παγκόσμια Ημέρα Οινοτουρισμού

|Τα Οινοποιεία της Εύβοιας| Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα του Οινοτουρισμού, η οποία τιμά την οινική κουλτούρα και παραγωγή, παρουσιάζουμε το Κτήμα Αβαντίς, ένα από τα πιο γνωστά Οινοποιεία της Ελλάδας με ιστορία και πολιτισμική συνέχεια. Κτημα Avantis To Κτημα Αβαντίς βρίσκεται στην περιοχή του Μύτικα Χαλκίδας στην ευρύτερη περιοχή του Ληλάντιου Πεδίου. Πρόκειται για […]

|Τα Οινοποιεία της Εύβοιας|

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα του Οινοτουρισμού, η οποία τιμά την οινική κουλτούρα και παραγωγή, παρουσιάζουμε το Κτήμα Αβαντίς, ένα από τα πιο γνωστά Οινοποιεία της Ελλάδας με ιστορία και πολιτισμική συνέχεια.

Κτημα Avantis

To Κτημα Αβαντίς βρίσκεται στην περιοχή του Μύτικα Χαλκίδας στην ευρύτερη περιοχή του Ληλάντιου Πεδίου. Πρόκειται για μία αμπελουργική παραδοσιακά περιοχή που οι ντόπιοι ακόμη και σήμερα την ονομάζουν Αμπέλια. Το πρώτο μπουκάλι Αβαντίς εμφιαλώθηκε από τον Απόστολο Μούντριχα, τον Οινοποιό του Κτήματος, στις 5 Μαρτίου 1994, σοδειάς 1993. Ήταν η αφορμή για να χτίσει ένα μικρό οινοποιείο δίπλα στο πατρικό του σπίτι, ξεκινώντας γεμάτος όνειρα και πάθος.

O παππούς Απόστολος, από τον οποίο πήρε το όνομά του ο Απόστολος Μούντριχας, ήταν ο πρώτος Οινοποιός της οικογένειας. Φόρτωνε το γαϊδαράκι με τα κοφίνια γεμάτα σταφύλια, τα πάταγε στο πατητήρι (που ήταν δίπλα στο σπίτι του) και κάτω από την τωρινή κουζίνα του Οινοποιείου, στο τότε πυθουλάκι, ζύμωνε το κρασί του στις τσιμεντένιες δεξαμενές και το πούλαγε χύμα στην αγορά του Βόλου. Στο ισόγειο βρισκόταν το παραδοσιακό πατητήρι, με την παραλαβή των σταφυλιών από τα γαϊδαράκια που ξεφόρτωναν τα κοφίνια γεμάτα σταφύλια και το παραδοσιακό πάτημα με τα πόδια έπαιρνε τη σειρά του. Ο μούστος έρεε με φυσική ροή στις υπόγειες δεξαμενές κάτω από την σημερινή κουκλίστικη κουζίνα, όπου πραγματοποιούταν η ζύμωση του κρασιού, από τον πρώτο Οινοποιό της οικογένειας, τον παππού Απόστολο.

Τώρα, το παλιό πατητήρι φιλοξενεί το δωμάτιο Ευεξίας των Lenga – φυσικά καλλυντικά από τους αμπελώνες του Οινοποιείου, που δημιουργήθηκαν το 2009 από τη σύζυγο του Οινοποιού, Λένγκα.

Το πρώτο κτήριο γλευκοποίησης χτίστηκε στις αρχές του 1990, το 2017 προσαρτίστηκε το νέο εμφιαλωτήριο, ενώ ολοκληρώθηκε η νέα πτέρυγα γλευκοποίησης το καλοκαίρι του 2021. Το οινοποιείο διαθέτει υπερσύγχρονα μηχανήματα οινοποίησης με σύγχρονη παραλαβή σταφυλιών, πνευματικό πιεστήριο κλειστού τύπου ψυχόμενο για την διευκόλυνση της κρυοεκχύλισης, χώρο γλευκοποίησης και ζύμωσης με ανοξείδωτες δεξαμενές και οινοποιητές με ενσωματωμένο πρόγραμμα ανακύκλωσης. Χώρο εμφιάλωσης αποτελούμενο από σύγχρονο πλυντήριο φιαλών, γραμμή εμφιάλωσης με σύστημα πλήρωσης κενού με άζωτο, περιστροφική ετικετέζα, υπόγεια κάβα ωρίμανσης των βαρελιών και παλαίωσης των κρασιών και χώρο γευστικής δοκιμής.

Το Οινοποιείο είναι πιστοποιημένο κατά το πρότυπο ISO 9001, διασφαλίζοντας την συμμόρφωση της παραγωγικής διαδικασίας με τις απαιτήσεις για την υγιεινή και ασφάλεια των τροφίμων, όπως προβλέπονται βάσει της πιστοποίησης.

Οι αμπελώνες βρίσκονται στην κεντρική Εύβοια, στην ημιορεινή περιοχή Αφράτι και στο χωριό Μύτικας. Το Αφράτι επηρεάζεται κλιματολογικά από το Όρος Δίρφη (1743 m.). Όντας οι αμπελώνες του Κτήματος Αβαντίς νότια της Δίρφης, στην πνοή της, απολαμβάνουν τον κρύο άνεμο και την δροσιά που κατεβαίνει από το βουνό και τον βορρά, αποφεύγοντας την ανάπτυξη μυκητολογικών ασθενειών. Η περιοχή του Μύτικα, βρισκόμενη στο ύψος της θάλασσας, επηρεάζεται από τη Δίρφη, αλλά και από την εγγύτητα με το θαλάσσιο όγκο του Ευβοϊκού, παρουσιάζοντας περισσότερη υγρασία και ψύχρα τα βράδια. Ο κρύος χειμώνας, το ζεστό καλοκαίρι και το ξηρό φθινόπωρο βοηθούν την άριστη φαινολική ωρίμανση των σταφυλιών. Όλα αυτά είναι στοιχεία ενός μοναδικού terroir, του μικροκλίματος των αμπελώνων του Κτήματος Αβαντίς.

Οι καλλιεργούμενες ποικιλίες είναι γηγενείς ευβοϊκές αλλά και διεθνείς. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί  στην ποικιλομορφία διαφορετικών κλώνων του Syrah και στην αναβίωση της ευβοϊκής ποικιλίας Μαυροκουντούρα, που διέσωσε ο Οινοποιός Απόστολος Μούντριχας το 2007 και η οποία καλλιεργείται στους αμπελώνες του Κτήματος.

Λένγκα Γρηγοριάδου και Απόστολος Μούντριχας, εμπνευστές και ενορχηστρωτές του Κτήματος Αβαντίς

Ο Απόστολος Μούντριχας γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στον Μύτικα Ευβοίας. Το όνομά του είναι συνυφασμένο με την κοσμοπολίτικη ερυθρή ποικιλία σταφυλιού Syrah.  Ξεκίνησε να οινοποιεί Syrah το 2000. Στους οινοποιητικούς κύκλους είναι γνωστός ως Syrah Master, ενώ το Κτήμα Αβαντίς είναι το όραμα του. Είναι ο πρώτος που φύτεψε τη διεθνή ποικιλία Sauvignon Blanc στην Εύβοια.  Στα μέσα της δεκαετίας του 2000 αναβίωσε την αρχαία ερυθρή Ευβοϊκή ποικιλία Μαυροκουντούρα, διασώζοντας την αμπελουργική κληρονομιά της γενέτειράς του Κύμης. Το 2012 γοητευμένος από την μοναδικότητα της ποικιλίας Ασύρτικο, οινοποίησε την πρώτη του Σαντορίνη Αβαντίς.

Η Λένγκα Γρηγοριάδου – Μούντριχα γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Ανάμεσα στα άλλα σπούδασε Τεχνικός Αμπελουργίας – Οινοτεχνίας στην Αθήνα και συνέχισε στο Wine & Spirit Education Trust φοιτώντας  για την απόκτηση του “Diploma in Wines & Spirits”. Είναι υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων,  marketing και επισκεψιμότητας στο οινοποιείο.

Το 2009 καινοτόμησε δημιουργώντας  την Lenga Grape Spa, την πρώτη σειρά καλλυντικών wine & grape spa προϊόντων (προερχόμενη από οινοποιείο), εκμεταλλευόμενη την πρώτη ύλη του Κτήματος Αβαντίς, τα σταφύλια, συνδέοντας την ευεξία με το κρασί. Το 2021 έχει ήδη δύο χώρους σταφυλοθεραπείας & ευεξίας μέσα στα δύο οικογενειακά οινοποιεία, στο Κτήμα Αβαντίς στην Εύβοια και στο Άνυδρους στην Σαντορίνη και βραβείο Καινοτομίας Γυναικείας Επιχειρηματικότητας. Ύστερα από 12 χρόνια δημιουργίας, έφτασε η στιγμή η Lenga Grape Spa να γίνει Oenotherapy και να συνεχίσει να διηγείται καθημερινά την ιστορία αγάπης και ομορφιάς σε όλες τις σύγχρονες γυναίκες.

Η Παγκόσμια Ημέρα Οινοτουρισμού και ο Οινοτουρισμός όπως το αντιλαμβάνεται το Οινοποιείο του Κτήματος Αβαντίς

Ο Οινοτουρισμός και η εμπειρία που προσφέρεται στο Οινοποιείο του Κτήματος Αβαντίς συνδυάζει τα κίνητρα των επισκεπτών που αγαπούν το κρασί και τα οποία μπορούν να συνοψιστούν στους ακόλουθους 10 βασικούς παράγοντες, την δοκιμή του κρασιού, την απόκτηση γνώσεων γύρω από το κρασί, την απόκτηση εμπειρίας στην παραγωγή του οίνου (π.χ. μια επίσκεψη για να δει τους παραγωγούς και τους αμπελώνες), την ομορφιά της υπαίθρου και του τοπίου (αμπελώνες, μαθαίνοντας για τη γεωργία, τον αγροτουρισμό), το συνδυασμό φαγητού και κρασιού, τη διασκέδαση που προσφέρει η συμμετοχή σε εκδηλώσεις, φεστιβάλ κρασιού, η γνωριμία με τον πολιτισμό και την ατμόσφαιρα του οίνου (ρομαντισμός και κομψότητα), την επαφή με την αρχιτεκτονική και την τέχνη των οινοποιείων του Κτήματος Αβαντίς και της οινοποιητικής περιοχής του Ληλάντιου Πεδίου, τη γνωριμία με τις οικολογικές πτυχές του οίνου, τη γνωριμία με τα οφέλη του κρασιού στην υγεία.

Στην Ελλάδα η οινοτουριστική δραστηριότητα είναι πολύ νέα. Ο μέσος χρόνος ανάπτυξης στις περιοχές που έχει αναπτυχθεί έντονα ο οινοτουρισμός προσεγγίζει τα 12 χρόνια κατά μέσο όρο. Οι επισκέπτες-πελάτες της οινοτουριστικής μονάδας του Κτήματος Αβαντίς προέρχονται κατά 80% από την Ελλάδα και κατά 20% από το εξωτερικό. Η κύρια εποχή επίσκεψης του Οινοποιείου είναι το φθινόπωρο, σε ποσοστό 61%, κάτι που ίσως δικαιολογείται αφού ο τρύγος, η βασική δηλαδή οινοποιητική δραστηριότητα λαμβάνει χώρα αυτή την εποχή του χρόνου, αλλά και το ευνοϊκό μεσογειακό κλίμα που δρα επικουρικά, παρατείνοντας το καλοκαίρι.

Οι σύγχρονοι επισκέπτες του Οινοποιείου στο Κτήμα Αβαντίς είναι αναζητητές εμπειρίας, που επιθυμούν να μάθουν κάτι νέο, να συμμετάσχουν στο πολιτιστικό γίγνεσθαι και στον τοπικό τρόπο ζωής και χαίρονται για προσωπικά βιώματα τα οποία μπορούν να διηγηθούν σε φίλους και γνωστούς. Είναι κοινωνικοί, απολαμβάνουν την τοπική γνώση και τους αρέσει η πρόσδεση και η διαδραστικότητα με τον τοπικό πληθυσμό. Τους αρέσει η περιπέτεια, ο οινοτουρισμός και ταξιδεύουν για να προκαλέσουν τον εαυτό τους, φυσικά, συναισθηματικά και πνευματικά. Περιηγούνται για να έχουν εμπειρίες περισσότερο των διαφορών και λιγότερο των ομοιοτήτων, αναζητώντας την αντίθεση και τη διαφορετικότητα από την καθημερινή τους ζωή.

Ο Απόστολος Μούντριχας και η Λένγκα Γρηγοριάδου ήταν οι πρώτοι που ξεκίνησαν τον οργανωμένο Οινοτουρισμό στην Κεντρική Ελλάδα.. Δημιούργησαν το οινοτουριστικό προϊόν με συνέπεια στις ανάγκες τόσο του οινόφιλου όσο και του προορισμού. Ύστερα από 15 περίπου χρόνια μπορούμε να τους αποδώσουμε τα εύσημα και να θεωρήσουμε ότι κατόρθωσαν το στόχο τους, ενώ προχωρούν έχοντας στην φαρέτρα τους την πρότερη εμπειρία, κάτι που τους δίνει τα εχέγγυα ώστε να θέσουν τον επόμενο μακροπρόθεσμο στόχο.

Τι ακιβως προσφέρει στον οινοτουρίστα το Κτήμα Αβαντίς

Η επίσκεψή στο Κτήμα Avantis περιλαμβάνει ξενάγηση στους χώρους παραγωγής και στο κελάρι των βαρελιών. Μέσα από τη λεπτομερή ξενάγηση των ξεναγών, μαθαίνουμε την ιστορία για το Κτήμα Αβαντίς που ξεκινά το 1834 αλλά και τη διαδικασία παραγωγής των κρασιών. Επίσης ο επισκέπτης μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε διαφορετικές γευστικές δοκιμές, από τα δύο οινοποιεία σε Εύβοια και Σαντορίνη. Απολαμβάνει  το αγαπημένο του κρασί σε ποτήρι, συνδυασμένο με μια με ποικιλία τυριών και αλλαντικών και χαλαρώνει στη φιλόξενη καταπράσινη αυλή στο Μύτικα Χαλκίδας, μπροστά από τον αμπελώνα του Sauvignon blanc που φυτεύτηκε το 1990.

Η επίσκεψη ολοκληρώνεται με την επίσκεψή σας στο Δωμάτιο Ομορφιάς Oenotherapy, συνδυάζοντας το κρασί με την ευεξία, βιώνοντας την πιο χαλαρωτική εμπειρία που προσφέρει η σταφυλοθεραπεία από τα καλλυντικά των αμπελώνων του Κτήματος.

Ο κύριος πυλώνας για τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τον Οινοτουρισμό είναι αυτός της ελληνικής φιλοξενίας. Στο Κτήμα Αβαντίς καλοδέχονται τον οινόφιλο ως έναν επισκέπτη που επισκέπτεται το οικογενειακό τους σπίτι, ενώ δημιουργούν εμπειρίες μαζί του μέσω της μετάδοσης της οινοποιητικής γνώσης αλλά και της άδολης αγάπης του κόσμου για τον αγροτουρισμό.

Τι προσφέρει ο οινοτουρισμός και ειδικότερα το Κτήμα Avantis μέσω αυτής της μορφής εναλλακτικού τουρισμού στον προορισμό της ευρύτερης περιοχής

Το στρατηγικό μάρκετινγκ ενός οινοτουριστικού προορισμού, στη συγκεκριμένη περίπτωση η ευρύτερη περιοχή του Ληλάντιου Πεδίου, έχει ανθρωποκεντρικό σχεδιασμό, δηλαδή αφορά σε προσφορά και προώθηση εμπειριών και βιωματικών αγαθών, δημιουργικότητα και καινοτομία στην αξιοποίηση πόρων υπαίθρου και πολιτισμού, ανταποκρίνεται στον ανταγωνισμό για το διαθέσιμο χρόνο και το εισόδημα του καταναλωτή, δημιουργώντας τού συναισθηματική μοναδικότητα και επικεντρώνεται στο συναίσθημα που προκαλείται, παρά στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τη λειτουργικότητα των αγαθών που προσφέρονται.

Ο τόπος έχει ισχυρή φήμη όταν σημαίνει σχεδόν τα ίδια πράγματα για όλους όσους τον γνωρίζουν. Εάν ο τόπος σημαίνει πολύ λίγα πράγματα σε αυτούς που τον γνωρίζουν ή έστω σημαίνει διαφορετικά πράγματα, τότε έχει αδύναμη φήμη, ενώ αν ο τόπος είναι γνωστός σε πολλούς, τότε είναι ένα διάσημο μέρος. Η φυσική εξέλιξη της οινοτουριστικής δραστηριότητας του Κτήματος Αβαντίς είναι η δημιουργία μιας εικόνας του τόπου και η οποία αναδεικνύει την ιστορική και πολιτισμική ποικιλία του Ληλάντιου Πεδίου αξιοποιώντας μνημεία και φυσική ομορφιά.

Ο τρόπος επαφής ενός ατόμου με τον προορισμό πέραν της πληροφόρησης μέσα από την ενημέρωση-εκπαίδευση ή τη δυνατότητα συναναστροφής με άτομα που το γνωρίζουν και μεταφέρουν τις εμπειρίες τους δια στόματος, είναι τα ταξίδια. Βεβαίως η επαφή με τον προορισμό που λέγεται Ληλάντιο Πεδίο μπορεί να γίνει και μέσω της κατανάλωσης των προϊόντων που παράγει. Ο οινοτουρισμός και ο τόπος παραγωγής του Κτήματος Αβαντίς στο Μύτικα Χαλκίδας συνδέονται με το κρασί που παράγει. Η επιτυχία βασίζεται στο να συλλάβει κανείς την ουσία αυτού που επιθυμούν οι πελάτες και, φυσικά, να το ταυτίσει με το προσφερόμενο προϊόν. Η βιομηχανία οίνου παρουσιάζει από τη φύση της ισχυρούς δεσμούς με αυτή του τουρισμού. Το κρασί είναι ένα προϊόν που συνδέεται με τη χαλάρωση, την επικοινωνία, την κατανάλωση τροφίμων, την εκμάθηση νέων πραγμάτων και τη φιλοξενία. Οι τουρίστες που επισκέπτονται το Οινοποιείο του Κτήματος Αβαντίς, κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, ενδιαφέρονται συχνά για κάποια ή και για όλα αυτά τα χαρακτηριστικά που συνδέονται με την κατανάλωση οίνου.

Το Κτήμα Αβαντίς μέσω της στόχευσης του προορισμού, που λέγεται Ληλάντιο Πεδίο, έχει αναπτύξει ήδη τις διαδικασίες, τα προγράμματα και τις εκδηλώσεις που αποτελούν το βασικό βήμα για την προώθηση του προορισμού, όπως οργανωμένος δικτυακός τόπος, τουριστικές διαδρομές, διοργάνωση εκδηλώσεων, συνεργασία με τουριστικούς πράκτορες. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο αντιμετωπίζει μια νέα πραγματικότητα. Ένα μοντέλο που βασίζεται στο δίκτυο, την ευέλικτη και προσαρμόσιμη συνεργασία (καθένας εργάζεται πάνω σε αυτό που τον ενδιαφέρει και πάνω σε αυτό που μπορεί να φανεί χρήσιμος), έτσι ώστε οι υπηρεσίες και το προϊόν μπορεί να επαναπροσδιοριστεί βάσει της σχέσης μεταξύ τουριστών και των συνιστωσών του κοινωνικού και επιχειρηματικού κόσμου, σε επαφή με τους επισκέπτες που επικαλούνται όλο και περισσότερες εμπειρίες.

Η ανάπτυξη της τοπικής επιχείρησης, όπως και η εξέλιξή της,  όταν συνδυάζεται με το σεβασμό και την αγάπη για την παράδοση, συνομολογούν την ευρύτερη φήμη του προορισμού και την αρτιότερη συνολική εικόνα του, τόσο ως αγροτική παραγωγή όσο κι ως πολιτιστική κληρονομιά, γεγονός που αποτελεί προτεραιότητα και επιδίωξη για το Κτήμα Αβαντίς, Η ανάδειξη του οίνου και της ευεξίας, μέσα από τα υποπροϊόντα του αμπελιού, προσφέρουν μια νέα οπτική για τον προορισμό του Ληλάντιου Πεδίου που εκφράζεται με τη βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη τόσο για τις ντόπιες επιχειρήσεις όσο και για τους ανθρώπους της περιοχής.

Το Κτήμα Αβαντίς γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Οινοτουρσιμού και μας περιμένει όλους της Κυριακή 13 Νοεμβρίου, από τις 11.00 πμ, για μια μοναδική εμπειρία η οποία θα μείνει ανεξίτηλα χαραγμένη στη μνήμη μας, απόλυτη έκφανση ενός χαρακτήρα περιπέτειας και ρομαντικής διάθεσης.

 

Φωτογραφίες: Πένη Θεοδοσίου

GHETTO Magazine

Το Ghetto Magazine καλύπτει ό,τι είναι νέο και σημαντικό στην πόλη της Χαλκίδας αλλά και σε ολόκληρη την Εύβοια. Την κοινωνία, τους ανθρώπους της, τις τέχνες και την διασκέδαση, με πρωτοποριακό πάντα τρόπο. Όλη η πόλη σε ένα …GHETTO. Γιατί στο δικό μας ghetto χωράνε όλοι!

Scroll to Top