Poor Things Λάνθιμου κριτική ματιά

Poor Things του Λάνθιμου: Το παρακολουθήσαμε με κριτική ματιά και μας άρεσε πολύ

Παράλληλα μέσα από το πρίσμα της γυναίκας στην ταινία, αντανακλάται και αντικατοπτρίζεται και ο άντρας, πάντα με την Λανθιμική ματιά.

Ο Λάνθιμος εντυπωσιάζει με το Poor Things μια ενδελεχή και πολυπρισματική ματιά στη χειραφετημένη γυναίκα, την οποία ακολουθεί από έμβρυο μέχρι την κοινωνική της ενηλικίωση σε μια ταινία στην οποία, η surreal αισθητική μαζί με τη φιλοσοφική θεώρηση των σύγχρονων κοινωνικών κινημάτων, κυριαρχούν.

Το Poor Things είναι ταινία επιστημονικής φαντασίας ή ένα αλληγορικό παραμύθι σε σκηνοθεσία από το Γιώργο Λάνθιμο και σενάριο του Τόνι ΜακΝαμάρα. Βασίζεται στο μυθιστόρημα του 1993 Χαμένα Κορμιά, και πρωταγωνιστεί η Έμα Στόουν μαζί με τους Μαρκ Ράφαλο, Γουίλεμ Νταφόε, Ράμι Γιούσεφ, Κρίστοφερ Άμποτ, και Τζέροντ Καρμάικλ. Η πλοκή ακολουθεί μια νεαρή Βικτοριανή γυναίκα, που αφού αναστήθηκε μετά την αυτοκτονία της, το σκάει με έναν δικηγόρο και ξεκινάει ένα ταξίδι εξερεύνησης του εαυτού της.

Η surreal αισθητική σχεδιάζει τον κόσμο του Poor Things και μας υπόσχεται ένα ταξίδι στη Λισαβόνα, την Αλεξάνδρεια, το Παρίσι και το Λονδίνο, όπου οι πόλεις σκηνικά μεταμορφωμένες φιλοξενούν τη γυναίκα του Λάνθιμου, την οποία και μεταμορφώνουν ανάλογα. Ο λανθιμικός κινηματογραφικός κόσμος έχει ευδιάκριτες επιρροές από τη σκηνοθετική οπτική του Λουίς Μπουνιουέλ, την εικαστική αποδόμηση του Πικάσο, τη αρχιτεκτονική προσέγγιση του Γκαουντί, ενώ τα τρικ του ευρυγώνιου φακού παραπέμπουν ευθέως στον Όρσον Γουέλς.

Photo: ALAMY / visualhellas.gr

Ο Λάνθιμος χρησιμοποιώντας τον πολύπλοκο καλλιτεχνικό κόσμο που έχει συνθέσει πραγματεύεται την ενηλικίωση της γυναίκας του παρελθόντος, του παρόντος και γατί όχι και του μέλλοντος και μας παραθέτει μια εξιστόρηση της σεξουαλικότητας, της κοινωνικής εξέλιξης και τη διαμόρφωση της προσωπικότητας μιας γυναίκας, μέσα από ένα ταξίδι στην ηδονή, τον έρωτα και την ψυχολογική εξερεύνηση του εαυτού της.

Παράλληλα μέσα από το πρίσμα της γυναίκας αντανακλάται και αντικατοπτρίζεται και ο άντρας, όπου ο Λάνθιμος τον βλέπει να ακολουθεί το γυναικείο σύμπαν, να το επεξεργάζεται και να το αναζητά, όντας ταυτόχρονα εξουσιαστικός, υποτακτικός, εξαρτημένος και αλληλοσυγκρουόμενος.

Η φιλοσοφία του Λάνθιμου διάχυτη στην ταινία επαναπροσδιορίζει με πολύ ευαίσθητο τρόπο το ερώτημα «τι θέλει τελικά μία γυναίκα;» και μας δίνει απαντήσεις μέσα από ένα αλληγορικό παραμύθι εποχής αλλά και μια ταινία μελλοντολογίας. Ακολουθεί με ρηξικέλευθο τρόπο και σκηνοθετική έκσταση τη γυναίκα από την εμβρυική της μορφή έως την κοινωνικοπολιτική της χειραφέτηση και μας οπτικοποιεί τον κόσμο της, απογυμνώνοντάς τον, εκλεπτυσμένα, από στερεότυπα και εθιμικές πεποιθήσεις.

Η λανθιμική ματιά βλέπει και τον άνθρωπο γενικότερα μέσα από τις ανασφάλειες του χαρακτήρα, τα αδιόρθωτα πάθη και τις στιγμιαίες παρορμήσεις, ενώ ερμηνεύει την επιστημονική πρόοδο μέσα από τα αλληλοσυγκρουόμενα διλήμματα ηθικής, μετεξέλιξης και μεταμόρφωσης της κοινωνίας.

«Η μεγαλύτερη ερώτηση που δεν έχει απαντηθεί ποτέ και που κι εγώ δεν έχω κατορθώσει να απαντήσω μετά από τριάντα χρόνια έρευνας, είναι: τι θέλει μια γυναίκα;» απόφθεγμα του αυστριακού ψυχιάτρου Ζίγκμουντ Φρόυντ. Το ίδιο ερώτημα θέτει και ο Λάνθιμος στο Poor Things, με τη διαφορά ότι ίσως, εντέχνως, και να το απαντά.

GHETTO Magazine

Το Ghetto Magazine καλύπτει ό,τι είναι νέο και σημαντικό στην πόλη της Χαλκίδας αλλά και σε ολόκληρη την Εύβοια. Την κοινωνία, τους ανθρώπους της, τις τέχνες και την διασκέδαση, με πρωτοποριακό πάντα τρόπο. Όλη η πόλη σε ένα …GHETTO. Γιατί στο δικό μας ghetto χωράνε όλοι!

Scroll to Top