Σπύρος Γεροντίτης ΟΛΝΕ Εύβοια Χαλκίδα Συνέντευξη
Photo: Πένη Θεοδοσίου / GHETTO Mag

Ο Σπύρος Γεροντίτης μιλάει στο GHETTO για τον ΟΛΝΕ, την Εύβοια και τη Χαλκίδα

Συναντήσαμε τον Σπύρο Γεροντίτη δίπλα στην θάλασσα και μιλήσαμε για όλα.

Ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένων του νομού Ευβοίας και αντιπρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας κάνει “ταμείο” για την μέχρι τώρα πορεία στην διοίκηση του ΟΛΝΕ, μιλάει για τα σπουδαία έργα που έρχονται στα Λιμάνια του νησιού μας και για το Master Plan του λιμένα Χαλκίδας, ενώ αναλύει τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη που θα φέρουν στον τόπο. Θεωρεί πως η οικονομική ανάπτυξη της Εύβοιας δεν πρέπει να σχετίζεται μόνο με τον τουρισμό, αλλά για να έρθει χρειάζονται σοβαρές επενδύσεις στις υποδομές του νησιού.

Για τον Σπύρο Γεροντίτη, η Χαλκίδα δεν μπορεί να είναι απλά «λίγο κρασί και λίγο θάλασσα». Μιλά για το Chalkis Open Mall το οποίο ξεκίνησε ως όραμα από την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) και εξηγεί πως πρέπει να γίνουν πολλά, πέραν της αστικής ανάπλασης στην πόλη της Χαλκίδας, ώστε να μπορέσει να πετύχει το όραμα αυτό.

Ο τελικός στόχος του ως πρόεδρος του ΟΛΝΕ μπορεί να μοιάζει ουτοπικός σε κάποιους, αλλά για έναν μεθοδικό και οραματιστή άνθρωπο που αφουγκράζεται τις ανάγκες της εποχής, όπως ο Σπύρος Γεροντίτης, δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα μεγάλο κίνητρο.

Photo: Πένη Θεοδοσίου / GHETTO Mag
Ποιος είναι ο σκοπός του Master Plan του Λιμένα Χαλκίδας και γιατί είναι τόσο σημαντικό για την πόλη της Χαλκίδας;

 

Το Master Plan έχει τεράστια σημασία καθώς πρόκειται για το νέο χωροταξικό σχέδιο της χερσαίας ζώνης Χαλκίδος. Στην πόλη με την μεγαλύτερη ακτογραμμή πανελληνίως αντιλαμβάνεστε τη βαρύτητα του εγχειρήματος.

Στην ουσία καθορίζει τους άξονες ανάπτυξης της πόλης μας για τα επόμενα 50 χρόνια και για αυτό η συμμετοχή των φορέων και των πολιτών στη διαβούλευση που έγινε ήταν εξαιρετικά σημαντική.

Πιστεύω πως το τελικό σχέδιο αποτυπώνει την ανάγκη να εξελιχθεί η Χαλκίδα δίνοντας ιδιαίτερο βάρος σε όλους τους άξονες οικονομικής δραστηριότητας. Η μεταποίηση, ο τουρισμός, οι εμπορευματικές μεταφορές και αποθηκεύσεις, η αλιεία και οι υπηρεσίες γύρω από τη γαλάζια οικονομία είναι τομείς που έχουν προσφέρει και συνεχίζουν να προσφέρουν στην πόλη μας τη ζωντάνια που χρειάζεται.

Προετοιμάζεται το project με τα υδροπλάνα. Τι θα αλλάξει στις μετακινήσεις και τον τουρισμό της Εύβοιας;

 

Μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων βρισκόμαστε πλέον ένα βήμα πριν το στάδιο της κατασκευής των υδατοδρομίων. Η ανάδοχος εταιρεία σκοπεύει να ολοκληρώσει την κατασκευή μέχρι το τέλος του καλοκαιριού ώστε τα 5 υδατοδρόμια Ευβοίας να ενταχθούν στο ευρύτερο δίκτυο Στερεάς Ελλάδος – Σποράδων – Βόλου.

Ο στόχος του εγχειρήματος είναι διπλός. Αφενός, να ενισχυθεί η διασύνδεση της περιοχής μας τόσο με την Αθήνα όσο και με τα υπόλοιπα δίκτυα που δημιουργούνται παράλληλα (Κυκλάδες, Δωδεκάνησα) προσφέροντας έναν εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης στον τουρίστα που θέλει να δει πολλαπλούς προορισμούς, αφετέρου να χρησιμεύσει και για την εσωτερική μεταφορά στο νησί μας, δεδομένου του προβληματικού οδικού δικτύου, για όποιον θα ήθελε να πραγματοποιήσει ένα γρήγορο ημερήσιο ταξίδι.

Photo: Πένη Θεοδοσίου / GHETTO Mag
Ποια η σημασία των νέων Λιμανιών Χαλκίδας, Κύμης, Αιδηψού, Μαντουδίου, Στύρων για την οικονομική ανάπτυξη του νησιού μας;

 

Η επίδραση των νέων αυτών λιμανιών στη γαλάζια Ευβοϊκή οικονομία και στο συνολικό οικονομικό αποτύπωμα του τόπου μας αναμένεται να είναι τεράστια. Η μετακίνηση των λιμανιών διευκολύνει τόσο την εμπορική όσο και την πορθμειακή χρήση καθώς και την περαιτέρω ανάπτυξη αυτών, οπότε σίγουρα περιμένουμε αύξηση στην κίνηση τους. Παράλληλα, απελευθερώνει χώρους για να δημιουργηθούν νέες μαρίνες και τουριστικά καταφύγια και στις 5 πόλεις, κάτι που πιστεύω πως είναι απολύτως απαραίτητο για την περιοχή μας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεση μας, υπάρχει άμεση ανάγκη για τουλάχιστον 3.000 νέες θέσεις ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών στη χώρα. Η Χαλκίδα και τα υπόλοιπα λιμάνια μας είναι δεδομένο πως έχουν προνομιακές θέσεις για να χρησιμοποιηθούν ως βάσεις ελλιμενισμού λόγω της γειτνίασης τους με το Λεκανοπέδιο Αττικής.

Photo: Πένη Θεοδοσίου / GHETTO Mag
Ποιες παθογένειες διαπιστώσατε κατά τη διάρκεια της μέχρι τώρα θητείας σου στον ΟΛΝΕ. Ποιες ενέργειες επιλέξατε για να προσπεράσετε τα εμπόδια;

 

Η διαχείριση ενός Οργανισμού αυτού του μεγέθους απαιτεί καταρχάς ένα σημαντικό αριθμό συνεργατών στη διοίκηση του που θα συνεισφέρουν σε τεχνικό και σε οικονομικό επίπεδο. Η έλλειψη τους είχε ως αποτέλεσμα πολλά σοβαρά λειτουργικά προβλήματα. Πλέον όμως ο ΟΛΝΕ έχει οικονομική και τεχνική επάρκεια, καθώς φέραμε κοντά μας αρκετά ικανά στελέχη, επιτρέποντας μας να δούμε το μέλλον με αισιοδοξία.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο Οργανισμός έχει μόλις 10 χρονιά ζωής καθώς προήλθε από συνένωση πολλών Ευβοϊκών λιμενικών ταμείων. Έχει λοιπόν ακόμα πολλά βήματα να κάνει, και πολλές προκλήσεις να αντιμετωπίσει, για να μπορούμε να πούμε πως λειτουργεί στα πρότυπα μιας σύγχρονης Α.Ε. ακόμα και αν αυτή είναι εντός του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Μιλάμε δηλαδή για ένα νέο “γίγαντα” που στα πρώτα του βήματα πέρασε από παιδικές ασθένειες, οι οποίες εν μέρει οφείλονται και σε ανεπαρκείς πολιτικές που ακολουθήθηκαν κατά τις περίοδο που προηγήθηκε της δικής μας διαχειριστικής ευθύνης.

Ενδεικτικό πάντως της δουλειάς που γίνεται αυτή τη στιγμή στον Οργανισμό είναι το γεγονός πως η μελέτη που διενεργεί η διεθνούς φήμης συμβουλευτική εταιρεία Deloitte κατ’ εντολή του Υπουργείου Ναυτιλίας, με σκοπό τη μεταρρύθμιση του λιμενικού συστήματος και τη δημιουργία ενός μοντέλου συνένωσης όλων των Λιμενικών ταμείων της χώρας σε επιμέρους οργανισμούς, χρησιμοποιεί εμάς ως πρότυπο, προτείνοντας μάλιστα ο ΟΛΝΕ να αναλάβει ένα διευρυμένο ρολό περιφερειακής εμβέλειας.

Photo: Πένη Θεοδοσίου / GHETTO Mag
Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια ως πρόεδρος του ΟΛΝΕ;

 

Θα ήθελα να ολοκληρώσουμε όλα τα σχέδια που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή, και συμπεριλαμβανομένων των πολύ σοβαρών επεμβάσεων στις υποδομές όλων σχεδόν των λιμανιών του νησιού. Υπενθυμίζω πως αυτή τη στιγμή διαχειριζόμαστε πάνω από 30 μεγαλύτερα ή μικρότερα εμπορικά λιμάνια, πορθμεία, αλιευτικά και τουριστικά καταφύγια.

Πιστεύω πως τελικός στόχος δεν μπορεί να είναι άλλος από την πλήρη μετάβαση σε μια ψηφιακή και πράσινη πραγματικότητα.  Την ημέρα που ο ΟΛΝΕ θα μπορεί να διαχειριστεί μια συστάδα “έξυπνων λιμανιών” σε ένα περιβάλλον με μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα θα μπορούμε να πούμε ότι είμαστε ικανοποιημένοι. Πρόκειται για ουτοπία;  Ο χρόνος θα το δείξει. DREAM BIG

Photo: Πένη Θεοδοσίου / GHETTO Mag
Τι σημαίνει για εσένα και για την πόλη της Χαλκίδας το σχέδιο Chalkis Open Mall;

 

Το Chalkis Open Mall ξεκίνησε ως όραμα από την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) – της οποίας έχω την τιμή να είμαι αντιπρόεδρος –  όταν έγινε εμφανές πως, απέναντι στα outlets κ malls των μεγάλων εταιρειών που συναντάμε σε όλα τα μεγάλα πολεοδομικά συγκροτήματα, το μικρό εμπορικό κατάστημα μπορεί να επιβιώσει μόνο ως μέρος ενός οργανωμένου συνόλου στην υπαίθρια κεντρική αγορά κάθε πόλης.

Στον Εμπορικό Σύλλογο Χαλκίδας πιστέψαμε πολύ σε αυτό το project, και παρότι έχει περάσει από σαράντα κύματα και μεγάλες δυσκολίες, αποτελεί πλέον μέρος μιας μεγάλης αστικής ανάπλασης της πόλης δίπλα στην αναπαλαίωσή της κεντρικής Αγοράς μας.

Για να λειτουργήσει το Chalkis Open Mall όμως δεν αρκεί η αστική ανάπλαση. Χρειάζονται αρκετές δράσεις για να πεισθεί ο καταναλωτής για τη δυναμική της οντότητας αυτής, από την ψηφιακή ενοποίηση και τις ενέργειες marketing έως την αισθητική αναβάθμιση του εμπορικού κέντρου και την σύνδεση του με την τουριστική ροή της παραλίας Χαλκίδος. Χρειάζεται επιμονή, πολιτική στήριξη και σοβαρή χρηματοδότηση για το όραμα αυτό.

Αν ήσουν τουριστικός επισκέπτης στην Εύβοια γιατί θα την επέλεγες; Ποιο είναι ακριβώς το τουριστικό προϊόν του νησιού στο οποίο θα στήριζες μια επενδυτική πολιτική;

 

Η Εύβοια έχει στρατηγικά πλεονεκτήματα αλλά και αρκετές αδυναμίες. Η γειτνίαση της με την Αθήνα, το μέγεθος και η ιδιαίτερη πανέμορφη γεωμορφολογία της κάνουν το νησί μας προσιτό ως κοντινό προορισμό, ιδανικό για city break και μικρές εξορμήσεις. Επίσης υπάρχει και αναπτύσσεται ολοένα και περισσότερο ένας μεγάλος αριθμός εξοχικών κατοικιών που εξασφαλίζουν κάθε χρόνο μία σημαντική ροή επισκεπτών σε όλα τα χωριά και τις πόλεις μας.

Νομίζω όμως ότι θα μπορούσαμε να έχουμε μία πιο διακριτή ταυτότητα. Πιθανότατα η γειτνίαση με την πρωτεύουσα και το μέγεθος που προανέφερα έπαιξαν τον ρόλο τους σε αυτό. Όταν κάποιος μιλάει για την Εύβοια θα αναφέρει τις ωραίες παραλίες, τα όμορφα χωριά και ταβέρνες, χωρίς όμως να εντοπίζει κάποιο διακριτό χαρακτηριστικό που να της δίνει ένα ξεχωριστό πρόσωπο. Έχουν γίνει, ειδικά τα τελευταία χρόνια, αρκετές προσπάθειες για την ανάδειξη του τόπου μας – πολιτιστικά, γαστρονομικά, ως εναλλακτικός τουριστικός προορισμός – που έχουν βοηθήσει πολύ προς αυτή την κατεύθυνση, όμως εάν θέλουμε να προσθέσουμε σοβαρή υπεραξία στο τουριστικό μας προϊόν θα πρέπει να επενδύσουμε σοβαρά στο κομμάτι της ξεχωριστής μας φυσιογνωμίας. Φυσικά αυτό είναι κάτι που χτίζεται με επιμονή και υπομονή και όχι από τη μία μέρα στην άλλη.

Photo: Πένη Θεοδοσίου / GHETTO Mag
Η Εύβοια πέρα από τον τουρισμό. Ποιες προοπτικές υπάρχουν για μια ευρύτερη οικονομική ανάπτυξη; Θα μπορούσε να υπάρχει για την Εύβοια ένα brain gain;

 

Είναι κατά τη γνώμη μου μυωπική η μονοσήμαντη σύνδεση του νησιού μας με την τουριστική ανάπτυξη. Έχουμε στα χέρια μας μία μελέτη που συνέταξε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) κατ’ εντολή μας για την εξέλιξη της Ευβοϊκής οικονομίας σε βάθος χρόνου, η οποία καταδεικνύει ακριβώς την πολυμορφικόητα της οικονομίας μας τόσο σε σχέση τον κύκλο εργασιών όπως και αναφορικά με την απασχόληση του εργατικού δυναμικού.

Η Εύβοια πρέπει να προχωρήσει στην ίδια λογική που ανέφερα στο πρώτο ερώτημα και για τη Χαλκίδα. Με ισορροπία, αρμονία και σεβασμό σε όλες τις επιμέρους δραστηριότητες που αναπτύσσονται τώρα. Σκοπός (πρέπει να) είναι η αύξηση του μεγέθους καθεμίας από αυτές. Αυτό γίνεται με μια πολύ σοβαρή επένδυση σε υποδομές – πέραν αυτής του οδικού δικτύου – όπως αυτή που πάμε να κάνουμε τώρα στα λιμάνια για παράδειγμα. Μόνο τότε θα μπορέσουμε να προσελκύσουμε και πιο μεγάλους επενδυτές – ξενοδοχεία, τουριστικές επιχειρήσεις κάθε είδους, αγροδιατροφή, μεταποιητικές μονάδες, αποθηκευτικοί χώροι κλπ. – που θα μπορέσουν να δώσουν στον τόπο μας την υπεραξία που τόσο χρειαζόμαστε.

Ποιο πιστεύεις τελικά ότι πρέπει να είναι το σύγχρονο αφήγημα της Χαλκίδας; Τι “πουλάει αυτή η πόλη”;

 

Το ερώτημα αυτό εν μέρει συζητήθηκε και προεκλογικά, με κάποιους να θεωρούν πως η Χαλκίδα οφείλει να βασίζεται στον τουρισμό. Η σωστή απάντηση για μένα είναι πως αυτή η πόλη, που αντικειμενικά είναι μία από τις ωραιότερες της Ελλάδας – με ανεπανάληπτη ακτογραμμή και φυσική ομορφιά – έχει τις προδιαγραφές και θα πρέπει τελικά να προσφέρει υψηλότατο επίπεδο διαβίωσης πρώτα από όλα στους ίδιους τους κατοίκους της και φυσικά κατόπιν και στους επισκέπτες της. Η ποιότητα αναψυχής είναι απαραίτητο συστατικό για να υπάρξει αυτό το επίπεδο, αφού όμως θα έχουν καλυφθεί βασικές προϋποθέσεις – η βελτίωση δικτύων και υποδομών είναι μία από αυτές.

Η Χαλκίδα δεν μπορεί να είναι απλά «λίγο κρασί και λίγο θάλασσα». Μπορεί και πρέπει να είναι μία πραγματικά ωραία πόλη να ζεις, ένας τόπος που δεν θα διώχνει τα παιδιά του αλλά θα αυξάνει τον πληθυσμό του δίνοντας ευκαιρίες. Νησί, πόλη, λιμάνι, ιστορία, εμπειρίες, εμπόριο και υπηρεσίες, μία μικρογραφία Ελληνική, ότι θέλει να έχει ένας άνθρωπος για να μένει συνδεδεμένος με τη γη του και ταυτόχρονα να δημιουργεί ένα καλύτερο μέλλον.

Για να απαντήσω στο ερώτημα, θα την ήθελα να είναι το πρότυπο της Ελληνικής αυθεντικότητας.

GHETTO Magazine

Το Ghetto Magazine καλύπτει ό,τι είναι νέο και σημαντικό στην πόλη της Χαλκίδας αλλά και σε ολόκληρη την Εύβοια. Την κοινωνία, τους ανθρώπους της, τις τέχνες και την διασκέδαση, με πρωτοποριακό πάντα τρόπο. Όλη η πόλη σε ένα …GHETTO. Γιατί στο δικό μας ghetto χωράνε όλοι!

Scroll to Top