Συναντήσαμε την Μαρίνα Μέργου, καλλιτεχνική διευθύντρια του 3ου bio-Mechanical festival

Η Μαρίνα Μέργου είναι η καλλιτεχνική διευθύντρια του 3ου bio-Mechanical festival. Είναι πτυχιούχος Θεατρολογίας και κάτοχος μεταπτυχιακών τίτλων στη Θεωρία και Πρακτική της Παράστασης αλλά και στη Σκηνοθεσία Θεάτρου. Για την συνέντευξη την συνάντησα ένα απόγευμα στο θέατρο Αυλιδείας Αρτέμιδος, λίγες ώρες πριν από μία παράσταση του φεστιβάλ. Παρότι εκείνη η ώρα, είναι ώρα που […]

Η Μαρίνα Μέργου είναι η καλλιτεχνική διευθύντρια του 3ου bio-Mechanical festival. Είναι πτυχιούχος Θεατρολογίας και κάτοχος μεταπτυχιακών τίτλων στη Θεωρία και Πρακτική της Παράστασης αλλά και στη Σκηνοθεσία Θεάτρου. Για την συνέντευξη την συνάντησα ένα απόγευμα στο θέατρο Αυλιδείας Αρτέμιδος, λίγες ώρες πριν από μία παράσταση του φεστιβάλ. Παρότι εκείνη η ώρα, είναι ώρα που τρέχουν όλοι και ετοιμάζονται πυρετωδώς, με την Μαρίνα ανεβήκαμε στις εξέδρες και κάναμε την άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη που ακολουθεί…

Πως πήρατε την απόφαση να ασχοληθείτε με το φεστιβάλ στη Χαλκίδα;

Η καταγωγή μου είναι από δω. Η μητέρα μου ήταν  Χαλκιδέα και ο πατέρας μου κατάγεται από τα Ψαχνά. Η αλήθεια είναι ότι είχα δει πέρυσι το φεστιβάλ και μάλιστα ήθελα να στείλω και αίτηση, αλλά η περσινή περίοδος δεν ήταν εύκολη για μένα. Οπότε δεν κατάφερα να τη στείλω για να συμμετέχω στο φεστιβάλ με το δικό μου θίασο. Αλλά από τότε που το γνώρισα είχα εντυπωσιαστεί. Στην αρχή του χρόνου είδα ότι βγάλανε μία προκήρυξη για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή και με ενδιέφερε πάρα πολύ, ήρθα στη Χαλκίδα και πέρασα από συνέντευξη. Όταν επισκέφτηκα το θέατρο Αυλιδείας Αρτέμιδος πραγματικά μαγεύτηκα. Είναι ένα μοναδικό τοπίο, αυτό το αμάλγαμα φύσης και τσιμέντου. Και επίσης με κέρδισαν πάρα πολύ οι άνθρωποι του θεάτρου Χαλκίδας. Είναι μία δεμένη οικογένεια, σε καλωσορίζουν, σε κάνουν μέρος της οικογένειας τους και πραγματικά είχαμε μία καταπληκτική χημεία.

 

Είστε ικανοποιημένη με την μέχρι τώρα πορεία του φεστιβάλ; Υπάρχει ανταπόκριση από τον κόσμο;

Πραγματικά είναι ένα τεράστιο στοίχημα που κάθε χρονιά πρέπει να κερδηθεί. Φέτος δυσκολευτήκαμε λίγο, γιατί και λόγω εκλογών πολλά πράγματα καθυστέρησαν που ευελπιστούσαμε να γίνουν πιο νωρίς, αλλά ευτυχώς ο κόσμος ανταποκρίνεται. Ο κόσμος κάθε χρονιά αγαπάει ακόμα περισσότερο το φεστιβάλ και ευελπιστούμε να γίνει ένας πολιτιστικός θεσμός που θα τον αγκαλιάζει ο κόσμος της Χαλκίδας και όχι μόνο. Όλοι οι θίασοι που φιλοξενήσαμε μέχρι στιγμής ήταν υπέροχοι. Μας ζόρισε λιγάκι ο καιρός φέτος, γιατί είχαμε αρκετές βροχές και έπρεπε να ακυρωθούν παραστάσεις.  Οπότε ξεκινήσαμε σε ένα δύσκολο κλίμα, αλλά τώρα έχει αρχίσει να προχωράει το φεστιβάλ δυναμικά.

 Υπάρχει θεωρείτε θεατρική παιδεία στη Χαλκίδα;

Υπάρχει θεατρική παιδεία στη Χαλκίδα και όλοι όσοι έχουν έρθει και έχουν δει τις παραστάσεις μας έχουν πει πολύ εύστοχα σχόλια. Μάλιστα είδα και φοβερή ανταπόκριση του κόσμου και στις κοινωνικά ευπαθείς ομάδες. Δηλαδή, είχαμε κάνει ένα αφιέρωμα για το Θέατρο στη Φυλακή, είχε έρθει πάρα πολύς κόσμος όπου έλαβε μέρος στην συζήτηση. Γενικά προσπαθούμε να ανοίγουμε έναν άμεσο διάλογο με το κοινό και βλέπουμε ότι ο κόσμος ανταποκρίνεται σε όλα τα επίπεδα.

Πως θα μπει στην συνείδηση του Χαλκιδέου το φεστιβάλ;

Πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντική η ποιότητα των παραστάσεων καταρχήν για να μπορέσει να μπει αλλά και να μείνει στη συνείδηση του Χαλκιδέου. Κάθε χρονιά την αποδεικνύουμε.  Και οι τοπικοί φορείς κάθε χρονιά στηρίζουν ακόμα περισσότερο για να μπορέσουμε να έχουμε αυτήν την ποιότητα. Θέλουμε και ευελπιστούμε να στηρίξουν και την επόμενη χρονιά ακόμα περισσότερο. Ήδη έγινε ένα μεγαλύτερο βήμα φέτος με την συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια, τον Ο.ΠΑ.ΣΤΕ και τον Σύλλογο γονέων του Μουσικού Σχολείου της πόλης μας για την ημέρα έναρξης του φεστιβάλ, με την συναυλία αφιέρωμα στον Σκαλκώτα από την ορχήστρα του Κ.Ε.Μ. και την προβολή του ντοκιμαντέρ του Μουσικού Σχολείου. Μην ξεχνάμε την πολύτιμη συμβολή του Αναγκαστικού Συνεταιρισμού Βαθέως Αυλίδας, του Δήμου Χαλκιδέων, και του ΔΟΑΠΠΕΧ. Είχαμε και φέτος την αιγίδα του υπουργείου τουρισμού και όλους τους χορηγούς μας μεγάλους και μικρούς, που συμβάλλουν στην υλοποίηση του φεστιβάλ ο καθένας με τον τρόπο του και παράλληλα δίνουν κύρος στο φεστιβάλ. Φέτος είχαμε και τη χορηγία της Ελβετικής Πρεσβείας για μια παράσταση που θα φιλοξενήσουμε από την Ελβετία. Όλοι αυτοί οι παράγοντες σηματοδοτούν πως το φεστιβάλ αναγνωρίζεται και αυτό το βλέπει το κοινό της Χαλκίδας. Φυσικά πιστεύω ότι και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης μπορούν να βοηθήσουν. Φέτος είχαμε αρκετούς και πολύ αξιόλογους  χορηγούς επικοινωνίας, αλλά και πάλι δυστυχώς δεν έχει γίνει αρκετά γνωστό το φεστιβάλ. Χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη κάλυψη. Γίνονται ωραία πράγματα, ο τόπος είναι καταπληκτικός και πιστεύω ότι με σωστή κάλυψη η τοπική κοινωνία δεν είναι τόσο μεγάλη για να το μάθει. Πραγματικά είναι ένας τόπος, τον οποίο οφείλει να γνωρίζει κανείς καταρχήν για την ιστορία του. Υπάρχει ο αρχαιολογικός τόπος, ο ναός της Αυλιδείας Αρτέμιδος, ο οποίος θα έπρεπε να είναι ένας τουριστικός πόλος έλξης και να γίνει γνωστός με τέτοιο τρόπο ώστε ο κάθε πολίτης και ο κάθε επισκέπτης να έχει πρόσβαση. Εκτός από τον αρχαιολογικό χώρο, όλο εδώ το τοπίο είναι ένα περίεργο αμάλγαμα (όπως είπα στην αρχή), φύσης και μετά βιομηχανικού τοπίου. Δηλαδή είναι ένα κουφάρι, το οποίο ζωντανεύει μέσα από τις πολιτιστικές εκδηλώσεις. Οπότε υπάρχει και η οικολογική διάσταση, ότι επιθυμούμε να διασωθεί ο τόπος, να αναπνεύσει ο τόπος και μέσα από τον πολιτισμό να μεταμορφωθεί ο τόπος σε κοιτίδα πολιτισμού.

Τελειώνοντας το φεστιβάλ τι θα θέλατε να μείνει στον κόσμο; 

Για μένα είναι το άνοιγμα όχι μόνο στην πόλη, το άνοιγμα γενικότερα στις φωνές αυτών που δεν ακούγονται, για αυτό και το φετινό φεστιβάλ -η θεματική του- είναι φωνές των αφανών. Το ανοίξαμε σε κοινωνικά ευπαθείς ομάδες, φυσικά στην τοπική κοινωνία και στις εξαιρετικές ερασιτεχνικές και επαγγελματικές παραγωγές τις οποίες φιλοξενούμε. Και κάθε χρονιά βλέπουμε ότι υπάρχει και μεγαλύτερη ανταπόκριση. Θέλουμε να γίνει ορόσημο το συγκεκριμένο φεστιβάλ, να έρχεται ο κόσμος, ο οποίος να απολαμβάνει τις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις και παράλληλα να μαθαίνει για τα αρχαιολογικά ευρήματα. Να μαθαίνει για τον τόπο του μύθου της θυσίας της Ιφιγένειας. Καθώς και να μαθαίνει ότι τα πλοία για την Τροία ξεκίνησαν από εδώ. Δηλαδή υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη ιστορία σε αυτό τον τόπο πέραν από τη μαγεία της ιδιαιτερότητας της φύσης του.

“Θα ήθελα να τονίσω επίσης πως είναι αξιοσημείωτο το πάθος και η αφοσίωση όλων των συντελεστών του φεστιβάλ και προπάντων του Δ.Σ. της προέδρου του Μαίρης Μουρσελλά, του Κώστα Ντεγιάννη, της Μαίρης Χουλιέρη, της Έστερ Λουκά, της Βασιλικής Κοτσανταμπάνη, της Βάσιας Σκούρα και της Μάχη Ακριώτου Πάνου, οι οποίοι όλοι τους έχουν αναλάβει πολλαπλούς ρόλους στην υλοποίηση του φεστιβάλ. Ένα τεράστιο ευχαριστώ και στους εθελοντές μας που έρχονται από το πρωί μέχρι το βράδυ εδώ και στηρίζουν το φεστιβάλ, γιατί “η πορτοκαλί φυλή, είναι η ψυχή του φεστιβάλ”.”

 

Κλείνοντας την συνέντευξη με την Μαρίνα Μέργου της ζητήσαμε να μας μιλήσει και για την «Πηνελοπιάδα»…

Η παραγωγή του θεάτρου Χαλκίδας ονομάζεται  Πηνελοπιάδα. H AυτοΒιοΘανατογραφία Μιας Βασίλισσας. Είναι εμπνευσμένο από τη νουβέλα της Μάργκαρετ  Άντγουντ και τη διασκευή την έκανε η Μαριάννα Βαλσαμά, η οποία έγραψε πρωτότυπο κείμενο, τα πανέμορφα κοστούμια σχεδίασε η Βάσω Λευκούδη και η Μαριάνθη Σπύρου τα υλοποίησε και τα υπέροχα σκηνικά τα έκανε η Μαίρη Μουρσελλά. Τις βιντεοπροβολές και τα ηχοτοπία ο Γιώργος Καρτάλος, τις χορογραφίες η Ματίνα Μπάνου, την θεατρική ξιφασκία ο Δημήτρης Βασιλάκος, τους φωτισμούς ο Αλέξανδρος Αλεξάνδρου και πολλοί άλλοι αξιόλογοι συντελεστές. Είναι μία παραγωγή η οποία αφορά την εκδοχή της Πηνελόπης, πως δηλαδή ήταν η ζωή της Πηνελόπης από το γάμο της μέχρι τη μνηστηροφονία, είναι μία κωμωδία, οι ρόλοι είναι κομμένοι και ραμμένοι για τα μέλη του θιάσου μας. Είμαστε ένας πολύ μεγάλος θίασος όλων των ηλικιών και πρόκειται για μία δουλειά συνόλου. Θέλαμε να φέρουμε διαφορετικές φωνές στο προσκήνιο, θέλαμε να δώσουμε δηλαδή την εκδοχή της Πηνελόπης και πώς είναι μία άλλη οπτική ματιά σε έναν πάρα πολύ γνωστό μύθο. Αλλά υπάρχει και μία μικρή πρόκληση ή καλύτερα μια μεγάλη ανατροπή. Γιατί βλέπουμε στο συγκεκριμένο έργο και την οπτική των θεραπαινίδων της Πηνελόπης, οι οποίες ανατρέπουν την κατάσταση και μέσα από την οπτική τους βλέπουμε στην ουσία πώς δουλεύουν οι σχέσεις εξουσίας. Παρατηρούμε δηλαδή διαφορετικές οπτικές και πως αντικρούονται όλες αυτές, οι οποίες στην ουσία αποτελούν μία μικρογραφία της κοινωνίας μας ακόμα και σήμερα.  Ο θίασος μας είναι απίθανος. Δούλεψε πάρα πολύ σκληρά σε πολύ δύσκολες συνθήκες και έχει ανταποκριθεί εξαιρετικά. Είμαι πάρα πολύ χαρούμενη που συνεργάστηκα μαζί τους και τους ευχαριστώ με όλη μου την καρδιά.

Σας ευχαριστώ πολύ για την ωραία συνέντευξη!

 

Φωτογραφίες: Πένη Θεοδοσίου 

GHETTO Magazine

Το Ghetto Magazine καλύπτει ό,τι είναι νέο και σημαντικό στην πόλη της Χαλκίδας αλλά και σε ολόκληρη την Εύβοια. Την κοινωνία, τους ανθρώπους της, τις τέχνες και την διασκέδαση, με πρωτοποριακό πάντα τρόπο. Όλη η πόλη σε ένα …GHETTO. Γιατί στο δικό μας ghetto χωράνε όλοι!

Scroll to Top