Η νέα κανονικότητα και η ελληνική κοινωνία

Γράφει ο Γιώργος Θεοφίλης Η παγκόσμια υγειονομική κρίση και οι συνθήκες κοινωνικής αποστασιοποίησης που δημιούργησε διαμόρφωσαν νέα κοινωνικά δεδομένα. Άλλαξαν σε μεγάλο βαθμό οι καθημερινές συνήθειές μας ενώ αναπτύξαμε μια πρωτόγνωρη κοινωνικότητα. Η νέα κανονικότητα της εποχής μετά την καραντίνα, σε όσες φάσεις και να αναπτυχθεί, θα σημάνει την οικοδόμηση νέων αντιλήψεων στην ελληνική κοινωνία. […]

Γράφει ο Γιώργος Θεοφίλης

Η παγκόσμια υγειονομική κρίση και οι συνθήκες κοινωνικής αποστασιοποίησης που δημιούργησε διαμόρφωσαν νέα κοινωνικά δεδομένα. Άλλαξαν σε μεγάλο βαθμό οι καθημερινές συνήθειές μας ενώ αναπτύξαμε μια πρωτόγνωρη κοινωνικότητα. Η νέα κανονικότητα της εποχής μετά την καραντίνα, σε όσες φάσεις και να αναπτυχθεί, θα σημάνει την οικοδόμηση νέων αντιλήψεων στην ελληνική κοινωνία.

Η αντιμετώπιση της πανδημίας από την πολιτική εξουσία απείλησε τις συνταγματικές πολιτικές μας ελευθερίες. Ο άνθρωπος βιώνει τη σημαντικότερη πολιτική στιγμή της νεότερης Ιστορίας και αντιμετωπίζει μια καταστρατήγηση των ατομικών του ελευθεριών όπως έχουν κατοχυρωθεί στη σύγχρονη δημοκρατία. Η νέα κανονικότητα προτάσσει ένα πλαίσιο άμεσου ελέγχου των ανθρώπινων δικαιωμάτων με την απειλή να περιχαρακώσει την κοινωνική εξέλιξη διαμορφώνοντας ένα αχαρτογράφητο πολιτικό περιβάλλον. Η πολιτική κινητοποίηση για την προστασία της δημοκρατίας και των συνεπαγόμενων κατακτήσεων αποκτά μια ιστορική διάσταση η οποία αποτελεί χρέος κάθε πολιτικού όντος.

Η καραντίνα που μας επιβλήθηκε στόχευσε αναπόφευκτα στον ψυχισμό του ατόμου. Ο εγκλεισμός στα οικιακά όρια, η αποχή από τις θρησκευτικές εκδηλώσεις, η αναδόμηση της πολιτισμικής ψυχαγωγίας και η ψηφιοποίηση του κόσμου κάθε οικονομικής δραστηριότητας διαμόρφωσε ένα νέο τύπο ανθρώπου και ειδικότερα στη δική μας κοινωνία, μια νέα ελληνικότητα. Η μοναξιά και η μοναχικότητα, ως αποτέλεσμα μιας νέας καθημερινότητας, αναδιένειμαν τον χρόνο της εργασίας και ανέδειξαν μια άλλη σημασία του ελεύθερου χρόνου. Η νέα κανονικότητα, επομένως, έρχεται στη ζωή μας μετά από μια εκτεταμένη φιλοσοφική αναθεώρηση της αξίας της ύπαρξης και των οικογενειακών αλλά και των φιλικών μας σχέσεων. Η σταδιακή χαλάρωση των μέτρων αποτελεί μια νέα κρίση, με την αρχαιοελληνική έννοια του κρίνω, ώστε να μπορέσουμε να χαράξουμε μια νέα πορεία ζωής.

Η ανθρώπινη αγκαλιά και η ανάγκη για οποιαδήποτε κοινωνική επαφή ίσως να αποτελεί το σημαντικότερο αίτημα στην διαμορφούμενη καινούργια καθημερινότητα. Η έννοια της ερωτικής επαφής μετεξελίσσεται από τη διαδικτυακή διάσταση, και αποκτά περισσότερο συναισθηματικό παρά σαρκικό χαρακτήρα, αφού αυξάνεται η διάθεση της επικοινωνίας με το σύντροφο ή τη σύντροφό μας για περισσότερο χρόνο. Ο νέος ρυθμός της ζωής μας απαιτεί μια αναδόμηση όλων των ανθρώπινων σχέσεων και δημιουργεί ένα νέο κοινωνικό ιστό συντροφικότητας και αλληλεγγύης, παρόμοιο με εκείνο στα ελληνικά χωριά πριν την αστικοποίηση, όσο βέβαια διαρκέσει.

Ο κόσμος του αύριο προδικάζει μια νέα ελληνικότητα πέρα από τη νέα κανονικότητα. Η φύση του ελληνικού χαρακτήρα μας και η φαινομενική επιτυχία στην αντιμετώπιση της πανδημίας δημιουργεί μια φαρέτρα πλεονεκτημάτων για τον κόσμο που διαμορφώνεται. Η επιστράτευση και η επιστροφή των ταλέντων που είχαν μεταναστεύσει, η δημιουργία ενός νέο ψηφιακού περιβάλλοντος και εμπορίου που μεταξύ άλλων περιορίζει το τέρας της γραφειοκρατίας και η διαφαινόμενη επανεκκίνηση της οικονομίας με τα στρατηγικά οφέλη που διαγράφονται για το brand Ελλάδα στον τουρισμό, μας κάνουν να πιστεύουμε ότι η επόμενη μέρα ανατέλλει με αισιοδοξία. Η δική μας συμμετοχή στο διαμορφούμενο κλίμα συνοδεύεται από περηφάνια και δέος για τη νέα παγκόσμια θέση της Ελλάδας, που με μεθοδικότητα και οργάνωση αντιμετώπισε την κρίση υγείας, μεταλλάσσοντας έτσι την άποψη που είχε για τη χώρα μας η παγκόσμια κοινότητα.

Η νέα εποχή διαμορφώνεται σε ένα περιβάλλον που επαναξιολογεί την αξία της λογοτεχνίας, της ποίησης, του κοινωνικού σινεμά και των εικαστικών τεχνών. Ο πολιτισμός λειτουργεί ως αρωγός στην αντιμετώπιση κάθε δυσμένειας και αντιξοότητας και στέκεται δίπλα στο σύγχρονο άνθρωπο για να τον βοηθήσει να καταλάβει την πεμπτουσία της ύπαρξης του. Η αναγέννηση των γραμμάτων με τη συνεισφορά των Καθηγητών, των Σχολείων και των Πανεπιστημίων γίνονται συνειδητά το εφαλτήριο κάθε προόδου. Ο νέος ρόλος της επιστήμης στην διαμορφούμενη κανονικότητα μας κάνει να αντιληφθούμε ότι η εξέλιξη της ανθρωπότητας ήταν και παραμένει συμβατή με την πρόοδο των λαμπρών επιστημόνων και των επιτευγμάτων τους.

Ο Χιλιανός ποιητής Πάμπλο Νερούδα είχε αναφέρει τη διάσημη ρήση «μπορεί να κόψεις όλα τα λουλούδια, αλλά δεν μπορείς να εμποδίσεις την Άνοιξη να έρθει». Η κρίση που αντιμετωπίσαμε θωράκισε τις όποιες αδυναμίες είχαμε , μας έκανε να αντιληφθούμε την αξία του συνανθρώπου, μας βοήθησε να αξιολογήσουμε τη φθαρτότητα της φύσης μας. Ίσως η Άνοιξη να έχει ήδη έρθει γα όλους μας.

GHETTO Magazine

Το Ghetto Magazine καλύπτει ό,τι είναι νέο και σημαντικό στην πόλη της Χαλκίδας αλλά και σε ολόκληρη την Εύβοια. Την κοινωνία, τους ανθρώπους της, τις τέχνες και την διασκέδαση, με πρωτοποριακό πάντα τρόπο. Όλη η πόλη σε ένα …GHETTO. Γιατί στο δικό μας ghetto χωράνε όλοι!

Scroll to Top