Η επίδραση του κορονοϊού στην ψυχική υγεία των παιδιών – Ο παιδοψυχολόγος Ευάγγελος Αθανασίου συμβουλεύει

Στις μέρες μας το ζήτημα της πανδημίας αποτελεί το πιο συνηθισμένο θέμα συζήτησης. Είτε δια ζώσης, είτε διαδικτυακά οι άνθρωποι έχουν την ανάγκη να μοιράζονται τις ανησυχίες και τους φόβους τους προκείμενου να κατευνάσουν τις αγωνίες τους. Ανάμεσα μας όμως, υπάρχουν και κάποιοι μικροί αλλά πολύ σημαντικοί και ταυτόχρονα ευαίσθητοι πρωταγωνιστές οι οποίοι δεν είναι […]

Στις μέρες μας το ζήτημα της πανδημίας αποτελεί το πιο συνηθισμένο θέμα συζήτησης. Είτε δια ζώσης, είτε διαδικτυακά οι άνθρωποι έχουν την ανάγκη να μοιράζονται τις ανησυχίες και τους φόβους τους προκείμενου να κατευνάσουν τις αγωνίες τους. Ανάμεσα μας όμως, υπάρχουν και κάποιοι μικροί αλλά πολύ σημαντικοί και ταυτόχρονα ευαίσθητοι πρωταγωνιστές οι οποίοι δεν είναι άλλοι από τα παιδιά. Οι καταστάσεις που διαμορφώνονται με τόσο γρήγορο ρυθμό, αναγκάζουν τα παιδιά να προσαρμοστούν σε συνθήκες που μέχρι πρότινος ούτε εμείς οι ίδιοι φανταζόμασταν ότι θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε. Συνεπώς, αντιλαμβανόμαστε πως αν μια τέτοια συνθήκη είναι «δυσβάστακτη» για τους ενήλικες, τότε για αρκετά παιδιά θεωρείται «Γολγοθάς». Ως εκ τούτου, οι καταστάσεις αυτές προκαλούν στα παιδιά μια εσωτερική αποδιοργάνωση, η οποία εκδηλώνεται με ποικίλους τρόπους και δεν συμβάλει στην ενδυνάμωση της ψυχικής ανθεκτικότητας τους. Το κλείσιμο των σχολείων, τόσο την 1η περίοδο (Άνοιξη 2020) όσο και την 2η (Χειμώνας 2020), κατέχει εξέχοντα ρόλο
στην καταστολή του ρυθμού εξάπλωσης του νέου κορωνοϊού, αλλά στον αντίποδα, δυστυχώς επιφέρει δυνατά «χτυπήματα» στην ψυχική ισορροπία και σταθερότητα των παιδιών.

Αναμφίβολα, η αιφνίδια διακοπή της καθημερινής φυσικής αλληλεπίδρασης με φίλους και δασκάλους σε σχολείο και εξωσχολικές δραστηριότητες δυσκόλευσε αρκετά τα παιδιά. Την ίδια ακριβώς στιγμή, οι γονείς καλούνται να διαχειριστούν για αρκετό διάστημα τις ψυχικές αμφιταλαντεύσεις των παιδιών τους, οι οποίες προέρχονται από την ξαφνική αποσταθεροποίηση της καθημερινότητας τους, ενώ ταυτόχρονα οι ίδιοι πρέπει να βρουν άμεσα τις ισορροπίες τους μέσα στα νέα δεδομένα. Αναπόφευκτα, δημιουργείται ταραχή μέσα στην οικογενειακή ηρεμία και δυστυχώς τα παιδιά γίνονται αποδέκτες αυτών των ψυχικών αναταραχών που οι γονείς δεν είναι πάντα σε θέση να ρυθμίσουν. Επιπλέον, ενδεχομένως το διαδικτυακό μάθημα να έγινε ανάγκη προκειμένου να μην υπάρξουν εκπαιδευτικά κενά και να εντυπωσίασε τα παιδιά σαν καθετί καινούργιο, τα ψυχικά κενά όμως που δημιουργούνται σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πραγματικά μεγαλύτερα και ουσιαστικότερα. Ο αναγκαστικός παραγκωνισμός της κοινωνικής συναναστροφής (κοινωνική απομόνωση) ,η αυξημένη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων καθώς και η έλλειψη σωματικής άσκησης, η οποία μπορεί να θεωρηθεί και απότοκο της άσχημης ψυχικής διάθεσης, είναι μερικά από τα βασικότερα «αγκάθια» στον ψυχισμό των παιδιών σήμερα.

Υπάρχουν όμως συνήθειες που μπορούν να υιοθετηθούν και να βοηθήσουν τόσο τα παιδιά, όσο και τους ενήλικες να διαχειριστούν ή να εξομαλύνουν καταστάσεις σαν τις προαναφερθείσες. Μερικές από αυτές θα μπορούσαν να είναι:

  • Αξιοποιήστε τον ελεύθερο σας χρόνο με τα παιδιά πραγματοποιώντας έναν περίπατο.
  • Προτείνετε στο παιδί σας να παίξετε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι της επιλογής του.
  • Δώστε εναλλακτική σημασία στα ηλεκτρονικά μέσα που χρησιμοποιεί για την εκπαίδευσή
    του. (π.χ. παρακολουθήστε μέσω tablet μια συνταγή και εκτελέστε την παρέα).
  • Συζητήστε μαζί του τα όσα συμβαίνουν αυτή την περίοδο με στόχο να απλοποιήσετε όσα
    υπάρχουν στο μυαλό του. Για εκείνο η πληροφόρηση που λαμβάνει είναι καταιγιστική και
    τις περισσότερες φορές αμφισβητούμενη ως προς την εγκυρότητα/αξιοπιστία της.
  • Ασχοληθείτε με χειροτεχνίες/κατασκευές και οτιδήποτε άλλο εσείς θεωρείτε ότι θα το
    ξαφνιάσει ευχάριστα.
  • Τηρήστε ένα πρόγραμμα σε όσα κάνετε σαν οικογένεια και αποφύγετε το να «αφήνετε τα
    πράγματα στην τύχη τους».
  • Παροτρύνετε στα παιδιά να επικοινωνήσουν με συγγενείς που δεν έχουν την δυνατότητα να συναντήσουν από κοντά.
  • Τελευταίο αλλά σημαντικότερο, είναι η διατήρηση της ψυχικής γαλήνης των γονέων. Τα επικοινωνιακά κενά που δημιουργούνται στο ζευγάρι αυτή την περίοδο αντανακλώνται άμεσα στα παιδιά, επιβαρύνοντας τα έτσι περαιτέρω συναισθηματικά. Αφιερώστε ποιοτικό χρόνο ο ένας στον άλλο.

Ευάγγελος Γ. Αθανασίου Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος MSc

Νεοφύτου 10, Χαλκίδα

Τηλέφωνο: 2221089293 / 6972056298

Facebook: Ευάγγελος Γ. Αθανασίου Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος MSc

Instagram: e_athanasiou_psychologos

Σύντομο Βιογραφικό

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Χαλκίδα, την οποία αγαπώ και είχα πάντα ως στόχο να δραστηριοποιηθώ επαγγελματικά σε αυτήν. Είμαι Ψυχολόγος- Παιδοψυχολόγος M.Sc. , απόφοιτος του τμήματος Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και με μεταπτυχιακές σπουδές στο University of Central Lancashire (M.Sc. Psychology of Child Development). Επίσης έχω ειδικευτεί στην Γνωσιακή Συμπεριφορική προσέγγιση καθώς και στην χορήγηση της κλίμακας νοητικής αξιολόγησης WISC-V GR για παιδιά και εφήβους.

Κατά την εκπλήρωση των στρατιωτικών μου υποχρεώσεων, υπηρέτησα στην τότε νεοϊδρυθείσα Γραμμή Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης Οπλιτών. Στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης, έχω εργασθεί στο Συμβουλευτικό Θεραπευτικό Κέντρο Ημέρας «Ηλιοτρόπιο», ενώ σημείο κατατεθέν για την επαγγελματική μου πορεία ήταν η πρώτη μου επαφή με την επιστήμη της Παιδοψυχολογίας στην Β’ Παιδοψυχιατρική κλινική του Αττικού Νοσοκομείου, καθώς και η εργασία μου στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας.

Είμαι κάτοχος Άδειας Ασκήσεως Επαγγέλματος Ψυχολόγου (181/31-1-2013) και μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων. Τα τελευταία χρόνια διατηρώ ιδιωτικό γραφείο στην Χαλκίδα.

Συνεχίζω να εκπαιδεύομαι μέσω σεμιναρίων και συμμετοχών σε επιστημονικά συνέδρια, ενώ συχνά προσκαλούμαι σε σχολικές ημερίδες ως ομιλητής.

GHETTO Magazine

Το Ghetto Magazine καλύπτει ό,τι είναι νέο και σημαντικό στην πόλη της Χαλκίδας αλλά και σε ολόκληρη την Εύβοια. Την κοινωνία, τους ανθρώπους της, τις τέχνες και την διασκέδαση, με πρωτοποριακό πάντα τρόπο. Όλη η πόλη σε ένα …GHETTO. Γιατί στο δικό μας ghetto χωράνε όλοι!

Best of GHETTO

Scroll to Top