Η αριστεία είναι για μένα τρόπος ζωής» λέει στην «Κ» ο Αργύρης Κουμτζής, στη φωνή του διακρίνεται η συστολή της σεμνότητας. Σε λίγους μήνες ο Αργύρης θα σπουδάζει, με υποτροφία, στο Max Planck – Διεθνές Σχολείο Διατημικής Φυσικής του Πανεπιστημίου Gοttingen.
Με τον τρόπο αυτό θα ανοίξει έναν νέο κύκλο σπουδών από αυτόν του ΑΠΘ, που είχε αρχίσει με ένα ατυχές γεγονός. Το 2014 έγινε μεγάλη συζήτηση για το αν το τμήμα Φυσικής του ΑΠΘ θα πρέπει να κάνει δεκτή την αίτηση για φοίτηση ενός ενός υποψήφιου με σημαντικά προβλήματα όρασης, όπως ο Αργύρης. Η αρχική απόφαση ήταν αρνητική επειδή υπήρχαν εργαστήρια-και άρα το παιδί θα αντιμετώπιζε δυσκολίες στην παρακολούθηση-, ενώ και τα πανεπιστημιακά συγγράμματα κρίθηκε ότι δεν ήταν εύκολο να «μεταφραστούν». Μετά τον θόρυβο που προκλήθηκε και την παρέμβαση του τότε υπουργού Παιδείας, Ανδρέα Λοβέρδου, ο Αργύρης έγινε δεκτός.
Κάτι ενδεικτικό για την πορεία του έως σήμερα: Ο μέσος όρος βαθμολογίας του είναι 9,4 βαθμός που τον τοποθετεί στο άνω του 1% των φοιτητών του τμήματος, με μόλις τέσσερα 8ρια και ένα 7, στα συνολικά 43 μαθήματα. Στα υπόλοιπα έχει βαθμολογίες 9 ή 10. Παράλληλα έχει πληθώρα διακρίσεων, ενώ το 2017 έγινε δεκτός σε θερινό σχολείο της Οξφόρδης. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του στο ΑΠΘ παρακολούθησε και Online μαθήματα από το ΜΙΤ και το Stanford….
Συγκεκριμένα όπως εξηγεί στην «Κ’ ο καθηγητής και μέντορας του Αργύρη, Λουκάς Βλάχος, η αίτηση του για το Gottingen αξιολογήθηκε μαζί με άλλε περίπου 400. Τελικά δόθηκε υποτροφία μόνο σε δέκα υποψήφιους. «Η υποτροφία είναι για τέσσερα χρόνια για να ολοκληρώσει το διδακτορικό του σε μια από τις μεγαλύτερες και γνωστότερες ερευνητικές ομάδες σε θέματα ηλιακής και διαστημικής φυσικής παγκοσμίως» λέει ο καθηγητής του ΑΠΘ, στην ερευνητική ομάδα του οποίου εντάχθηκε από το 2015 ο Αργύρης για να ασχοληθεί με θέματα αστροφυσικής.
Όπως ανέφερε στην «Κ» ο φοιτητής, στην πρώτη φάση η επιτροπή αξιολόγησης ζήτησε από τους υποψήφιους βιογραφικό, βαθμολογίες, συστατικές επιστολές κλτ. Κατέθεσαν αίτηση 400 υποψήφιοι και ο Αργύρης πέρασε στην πρώτη εικοσάδα και προχώρησε στη δεύτερη φάση αξιολόγησης. Εκεί, τα μέλη της επιτροπής του ζήτησαν να συνομιλήσει μαζί τους μέσα από τηλεδιάσκεψη και να ετοιμάσει μια παρουσίαση με πέντε διαφάνειες (μια που να συνοψίζει τις εκπαιδευτικές του επιτυχίες και τρεις από τις ερευνητικές του δραστηριότητες).
Του έστειλαν ένα άρθρο από μια πρόσφατα δημοσιευμένη ερευνητική εργασία, και του ζήτησαν να τη διαβάσει για να διαπιστώσουν αν κατανοεί όσα γράφει, αν είναι έτοιμος να απαντήσει σε ερωτήσεις πάνω στην εργασία, και μπορεί να προτείνει με βάση την εργασία θέματα που αυτός θα μπορούσε να επεξεργαστεί ερευνητικά στο μέλλον.
Στην τρίτη φάση του ζήτησαν να επισκεφτεί το πανεπιστήμιο για μια εβδομάδα, να παρουσιάσει αναλυτικά τη διπλωματική του εργασία, να συζητήσει με τους ερευνητές που θα τον ενδιέφερε να συνεργαστεί και να επιλέξει θέματα που θα τον ενδιέφεραν να κάνει το διδακτορικό του.
«Μέσα σε ένα κλίμα απίστευτης φιλοξενίας, φιλικό και πάντα έτοιμοι να βοηθήσουν τους νέους ερευνητές που αριστεύουν, ήταν φυσικό ο Αργύρης να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι εδώ είναι ένας άλλο κόσμος που θα ήθελα να πολύ να γνωρ΄σω και να δουλέψω, λυπήθηκα όταν έφυγα»λέει ο κ. Βλάχος που κρίνει σημαντικό οι φοιτητές που διακρινονται να μπορούν να έχουν καθοδήγηση τόσο για τις σπουδές τους στο ΑΕΙ όσο και για τα επόμενα βήματα τους μετά την αποφοίτηση.
Ο Αργύρης μπορεί να μιλάει με τις ώρες για την επιστήμη του, αφού όπως λέει στην «Κ» το βασικό στοιχείο για την επιτυχία είναι να διασκεδάζεις με αυτό που ασχολείσαι. Χρειάζεται σκληρή δουλειά με την έννοια ότι αφιερώνεις κόπο, ενέργεια και ψυχή. Πάνω από όλα χρειάζεται κέφι».
Ο ενθουσιασμός του μάλιστα είναι συγκινητικός όταν ζητάει να καταγραφούν οι ευχαριστίες του προς τους συμφοιτητές του που τον βοήθησαν, στους καθηγητές του, Λουκά Βλάχο, Χαρίτωνα Παλάτογλου και Νίκο Στεργιούλα καθώς και προς την καθηγήτρια του στα αγγλικά Αναστασία Μαγουνάκη, που τον βοήθησε να συντάξει τις συστατικές επιστολές….
Πηγή: Έντυπη έκδοση της Καθημερινής