Ο νέος Μαύρος Κύκνος της οικονομίας και η τοπική αγορά

Γράφει ο Γιώργος Θεοφίλης Ο Λιβανέζος δοκιμιογράφος και πρώην trader παραγώγων Nassim Nicholas Taleb, στο προφητικό του βιβλίο «The Black Swan, The Impact of the highly improbable» το οποίο εκδόθηκε…

Γράφει ο Γιώργος Θεοφίλης

Ο Λιβανέζος δοκιμιογράφος και πρώην trader παραγώγων Nassim Nicholas Taleb, στο προφητικό του βιβλίο «The Black Swan, The Impact of the highly improbable» το οποίο εκδόθηκε το 2007, έκανε δημοφιλή την έννοια του «μαύρου κύκνου».

Ως μαύρος κύκνος ορίζεται ένα απρόβλεπτο γεγονός, το οποίο αν και όταν θα συμβεί, έχει πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις στην κοινωνία και το οποίο η ίδια η κοινωνία εκ των υστέρων θα το θεωρήσει εύκολα προβλέψιμο. Ο «μαύρος κύκνος» μπορεί είναι είτε θετικός, όπως μια επιστημονική εφεύρεση (internet) ή μια τεχνολογική καινοτομία (Google), είτε αρνητικός, όπως για παράδειγμα το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, η βύθιση του Τιτανικού το 1912 και ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος την περίοδο 1914-1918.

Ο κορονοϊός που προκαλεί την ασθένεια Covid-19 μοιάζει σύμφωνα με τους ειδικούς να αποτελεί το νέο «μαύρο κύκνο» της σύγχρονης οικονομίας. Οι προβλέψεις των εμπειρογνωμόνων για την εξέλιξη των μεγεθών του μακροπεριβάλλοντος παραμένουν δυσοίωνες. Γίνεται λοιπόν λόγος για μια νέα οικονομική κρίση με άμεσο αντίκτυπο στην ελληνική οικονομία που θα επηρεάσει αρνητικά τη βιωσιμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων ιδιαίτερα των μικρομεσαίων οι οποίες αποτελούν και τη ραχοκοκαλιά του ελληνικού ΑΕΠ.

Η τοπική αγορά αισθάνεται ήδη τις συνέπειες του γενικού lockdown καθώς οι περισσότερες τοπικές επιχειρήσεις έχουν περιορίσει τη δραστηριότητά τους ή έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους συμμετέχοντας στα κυβερνητικά προστατευτικά μέτρα. Η επόμενη μέρα θα βρει την τοπική επιχειρηματική δραστηριότητα να προσαρμόζεται στα νέα οικονομικά δεδομένα με τη δημιουργία εξειδικευμένων στρατηγικών. Το σταδιακό άνοιγμα των τοπικών επιχειρήσεων θα χρειαστεί να συνοδεύεται από την αμέριστη συμπαράσταση των ντόπιων καταναλωτών.

Ο ρόλος μας ως καταναλωτές και παραγωγοί της τοπικής οικονομίας είναι όχι μόνο σημαντικός αλλά κομβικής σημασίας. Η τοπική αγορά χρειάζεται όσο ποτέ τη δική μας πρόθεση για ενίσχυση και την αμέριστη συνεισφορά μας στην διαφαινόμενη επανεκκίνηση. Η προσανατολισμένη οικονομική συμπεριφορά όλων μας μπορεί να αλλάξει τον οικονομικό χάρτη της πόλης και της περιφερειακής μας ενότητας ώστε να αντιπαρέλθουμε τη δυσμένεια.

Μπορούμε και πρέπει να προτιμήσουμε για τις αγορές μας τοπικά προϊόντα και τοπικές επιχειρήσεις αλλά και αμιγώς ελληνικές επιχειρήσεις. Με αυτόν τον τρόπο θα προστατεύσουμε την αγοραστική δύναμη της τοπικής κοινωνίας αλλά και θα διασφαλίσουμε ότι οι υπάρχουσες θέσεις εργασίας θα παραμείνουν στον τόπο μας συντελώντας στη σωστή λειτουργία του οικονομικού κύκλου.

Μια πρόταση την οποία θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε όλοι οι άνθρωποι της επικοινωνίας, και ιδιαίτερα εμείς στο GHETTO MAGAZINE, θα ήταν ο σχεδιασμός μιας οργανωμένης διαφημιστικής εκστρατείας στην οποία θα συμμετέχουν με συγκεκριμένο σήμα όλες οι ευβοϊκές επιχειρήσεις. Μια τέτοια καμπάνια μπορεί να ευαισθητοποιήσει το ευβοϊκό καταναλωτικό κοινό και να συσπειρώσει τη δυναμική και την αξία της τοπικής αγοράς. Με διαφημιστικό σύνθημα και στάση ζωής «Μένουμε Εύβοια, Αγοράζουμε στην Εύβοια» διαμορφώνουμε την προτίμηση των πολιτών και ενισχύουμε την τοπική κοινωνία. Το πέρασμα από την καραντίνα στην κανονικότητα θεμελιώνεται στην άρτια οργανωμένη οικονομική επανεκκίνηση της τοπικής επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Ο Joseph Stiglitz, καθηγητής οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια και κάτοχος του βραβείου Νόμπελ Οικονομίας, είχε μεγαλόσχημα αναφέρει σε επιστημονικό του άρθρο ότι «το χάσμα ανάμεσα σε πλούσιους και φτωχούς είναι επιλογή». Όσο κι αν μας φαίνεται ουτοπικό η αντιμετώπιση αυτού του «μαύρου κύκνου» της οικονομίας, που απειλεί να μας φτωχύνει και λέγεται κορονοϊός, μπορεί να αποτελέσει προσωπική επιλογή. Γιατί η αλληλεγγύη και η συνεργατικότητα της τοπικής κοινωνίας απέναντι σ’ αυτόν τον κίνδυνο είναι ο πραγματικός πλούτος.

GHETTO Magazine

Το www.ghettomagazine.gr καλύπτει ό,τι είναι νέο και σημαντικό στη Χαλκίδα την Εύβοια και τη Βοιωτία. Οι άνθρωποι, οι τέχνες, ο πολιτισμός, ένας οδηγός πόλης και προορισμών, η διασκέδαση, όλα σε ένα GHETTO.
To No.1 και μοναδικό online περιοδικό της Εύβοιας και της Βοιωτίας.

Best of GHETTO

Κύλιση στην κορυφή
GHETTOMAGAZINE
Επισκόπηση απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες των cookies αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να καταλάβει ποια τμήματα του ιστότοπου μας θεωρείτε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.