Πανευρωπαϊκά, ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους. Η Ελλάδα, όμως, πόσο μάλλον η Χαλκίδα, παραμένει εχθρική όσον αφορά τη χρήση του ως ευέλικτου και οικονομικού μέσου μεταφοράς. Προφανώς, αυτό συμβαίνει επειδή απουσιάζουν οι επιθυμητές συνθήκες ασφάλειας, άνεσης και ευχαρίστησης σε ένα κοινωνικό περιβάλλον κατεξοχήν φιλικό, ήπιο, ευγενικό και πολιτισμένο. Αναμφίβολα, η δημιουργία υποδομών ποδηλάτου δεν είναι εύκολη υπόθεση, πολύ περισσότερο στους δρόμους της πρωτεύουσας. Απαιτούν εξοπλισμός, βασικά εργαλεία επισκευής, σημεία πρόσδεσης, πληροφοριακή σήμανση, δίκτυο ηλεκτρονικών εφαρμογών, φωτεινή σηματοδότηση, χώροι στάθμευσης και ενημέρωση. Την ίδια στιγμή, υγεία, περιβάλλον, πολεοδομία, εκπαίδευση, τουριστική και οικονομική ανάπτυξη είναι μερικές από τις πτυχές που εντάσσονται στον σχεδιασμό της στρατηγικής μιας ήπιας κυκλοφοριακής οργάνωσης με επίκεντρο το ποδήλατο.
Εμείς μιλήσαμε με τον Στέφανο Κούνη, για να μπορέσουμε να βάλουμε σε μια σειρά τους λόγους που η πόλη είναι τόσο πίσω στο θέμα της μετακίνησης με το ποδήλατο αλλά και να μάθουμε το πόσο θα μας βοηθούσε και θα άλλαζε η καθημερινότητά μας αν χρησιμοποιούσαμε περισσότερο το ποδήλατο για τις μετακινήσεις μας.
Ο Στέφανος ήταν αθλητής Downhill Mountain Bike με πανελλήνιες διακρίσεις. Από το 2013 είναι ιδιοκτήτης της ιστοσελίδας eviatours.com και από τον Ιανουάριο του 2018 το Evia Adventure Tours είναι ένα τουριστικό γραφείο.
Ποια είναι τα οφέλη του ποδηλάτου σε μία πόλη σαν την Χαλκίδα ή μια ευρύτερη περιοχή όπως είναι η Eύβοια;
- Η αστική μετακίνηση και συγκεκριμένα όταν μιλάμε για μετάβαση στη δουλειά ή άλλες ασχολείες για αποστάσεις μέχρι 10 χιλιομέτρων, τότε το ενδεδειγμένο μέσο θεωρείται το ποδήλατο. Με τον τρόπο αυτό πετυχαίνουμε πληθώρα ωφελειών για τον ίδιο μας τον εαυτό αλλά και τον περίγυρο μας όπως θα δείτε παρακάτω :
- Μειώνουμε το κόστος καθημερινής μας μετακίνησης.
- Ειδικά σε κεντρικά σημεία των πόλεων η μετακίνηση γίνεται πιο γρήγορα
- Ασκούμαστε σε τακτική βάση, ενώ ταυτόχρονα εκκρίνονται ορμόνες που προκαλούν ευεξία
- Συμβάλλουμε στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού φόρτου, ενώ συγχρόνως αποδεσμεύονται θέσεις στάθμευσης
Οι παραπάνω ωφέλειες παρότι αποτελούν τον γενικό κανόνα, ισχύουν για οποιαδήποτε πόλη συμπεριλαμβανομένης και της Χαλκίδας, αλλά και οποιαδήποτε πόλη της Εύβοιας στο σύνολό της.
Η Χαλκίδα συγκεκριμένα τα τελευταία χρόνο εμφανώς παρουσιάζει πρόβλημα στάθμευσης γεγονός που θα μπορούσε να μετριαστεί με την πιο εκτεταμένη χρήση του ποδηλάτου στην καθημερινή μετακίνηση
Η Χαλκίδα σε σχέση με άλλες πόλεις της Ελλάδας πιστεύετε υπερτερεί;
Η παραθαλάσσια πόλη της Χαλκίδος, δεν μπορούμε να πούμε πως υπερτερεί σε σχέση με άλλες ποδηλατοπόλεις τη Ελλάδος καθώς εξ’ ορισμού είναι ένα μέρος με πολλές ανηφόρες. Μέχρι πρότινος το πρόβλημα αυτό ήταν ο βασικός αποτρεπτικός παράγοντας για την περαιτέρω εξάπλωση του ποδηλάτου στην πόλη μας.
Η δε εισαγωγή των ηλεκτρικών ποδηλάτων στην αγορά του ποδηλάτου έρχεται να μηδενίσει οποιοδήποτε αποτρεπτικό παράγοντα για την χρήση του ποδηλάτου στη ζωή του καθενός όπως είναι οι μεγάλες ανηφόρες κλπ, με μόνο αποτρεπτικό παράγοντα αυτή τη στιγμή το υψηλό κόστος απόκτησης ενός ανάλογου ‘E-Bike’ είτε ή παντελείς έλλειψη σταθμών ανεφοδιασμού-φόρτισης.

Αν βέβαια δούμε την γενικότερη εικόνα τότε θα καταλάβουμε πως η Χαλκίδα δεν αποτελείται μόνο από τον αστικό ιστό αλλά και περιοχές όπως είναι το παραλιακό μέτωπο από τον Άγιο Μηνά μέχρι το Λιμανάκι της Δροσιάς, την πανέμορφη διαδρομή της Αγίας Μαρίνας μετά τον ιστιοπλοϊκό όμιλο της Χαλκίδος που κινείται στον μοναδικό ποδηλατόδρομο της πόλης, καθώς επίσης και περιοχές όπως το Λευκαντί και τον Μύτικα με τα πανέμορφα δρομάκια κατά μήκος των αμπελώνων της περιοχής.
Πόσοι γνωρίζουν πως μπορούν να ποδηλατήσουν από την Χαλκίδα μέχρι τα οινοποιία της περιοχής και να κάνουν γευστική δοκιμή κρασιών?
Μπορούμε λοιπόν με γνώμονα της μοναδικότητας του χερσαίου-νησιώτικου χαρακτήρα της πόλης της Χαλκίδος, και την ευκολία πρόσβασης από διάφορες κεντρικές αρτηρίες να πούμε πως η Χαλκίδα διαθέτει όλες τις προοπτικές για την ανάπτυξη τόσο της ποδηλασίας πόλης αλλά και την τουριστική ποδηλασία.
Υπάρχουν δυσκολίες για την δημιουργία υποδομών ποδηλάτου σε μια πόλη;
Οι υποδομές ποδηλάτου σε μια πόλη δεν προδιαθέτουν τεράστιες επενδύσεις για να γίνει η αρχή. Το βασικότερο πρόβλημα αποτελεί η συνείδησης μας, και το κατά πόσο θέλουμε να κάνουμε την μετάβαση, στην εποχή της ποδηλατικής μετακίνησης.
Οι τοπικές αρχές πολλές φορές προβαίνουν σε ενέργειες ποδηλατικών υποδομών χωρίς την κατάλληλη γνώση και μακροπρόθεσμης στόχευσης, ενώ αρκούνται ΜΟΝΟ σε στείρα απορρόφηση κονδυλίων (πολλά τα παραδείγματα προς αποφυγή σε όλη την Εύβοια).
Μπορεί το ποδήλατο να γίνει κάποια στιγμή συνώνυμο της αστικής κουλτούρας;
Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός πως με την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης στον Ελλλαδικό χώρο, η ποδηλασία πραγματικά παρουσίασε μία έκρηξη για πολλούς και διάφορους λόγους. Θέλετε γιατί ήταν κατάλληλη χρονική περίοδος, θέλετε γιατί ο κόσμος έψαχνε διέξοδο για τους δύσκολους καιρούς που περνούσε, ή μήπως αναζητούσε εναλλακτικούς και φτηνούς τρόπους μετακίνησης?
Τα τελευταία 2-3 χρόνια όμως παρατηρείτε μια κάμψη στην καθημερινή χρήση του ποδηλάτου, γεγονός που θα το αποδώσουμε στην έλλειψη υποδομών, και δράσεων σχετικών. Ενώ το ποδηλατικό κίνημα με γνώμονα την ανοδική τάση που παρουσίασε την προηγούμενη πενταετία θα έπρεπε τώρα να μεσουρανεί, βλέπουμε πως είτε μειώθηκε ή έστω έμεινε στάσιμο στην πόλη της Χαλκίδος.
Βεβαίως όμως για να εντάξουμε το ποδήλατο στην αστική μετακίνηση ή για να γίνει μόδα πάλι απαιτούνται μια σειρά από μέτρα όπως
- Θέσεις ασφάλισης των ποδηλάτων (Σε σημεία ενδιαφέροντος όπως εμπορικά κέντρα, σταθμούς ΜΜΜ, τουριστικά αξιοθέατα, παραλιακά μέτωπα)
- Σχετική σήμανση
- Καθορισμένες λωρίδες κυκλοφορίας ποδηλάτων (ποδηλατόδρομοι ή ειδικές λωρίδες)
- Δράσεις ενημέρωσης στην 1ο Βάθμιας και 2ο Βάθμιας εκπαίδευσης
- Events αθλητικού χαρακτήρα με θέμα το ποδήλατο.
Πως ξεκίνησε η ιδέα και όλη αυτή η προσπάθεια με την Evia Adventure Tours; Ποια είναι η ανταπόκριση που δείχνει ο κόσμος;
Το 2006 αποφοίτησα από το τμήμα Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας του ΤΕΙ Σερρών. Παράλληλα με την τοπογραφία σαν επάγγελμα, εξασκούσα την ποδηλασία αθλητικά ώς Downhill Mountain Bike αθλητής με αρκετές διακρίσεις σε αγώνες σε όλη την Ελλάδα. Παράλληλα ανέλαβα την διοργάνωση δεκάδων αγώνων Downhill Μοuntain Bike, 7 αγώνων Enduro Mountain Bike σε όλη την Ελλάδα αλλά και αγώνα Μαραθωνίου Ορεινού Τρεξίματος στη Δίρφυ.
Η οικονομική κρίση σε συνδυασμό με λόγους καθαρά προτίμησης με ώθησε το 2013 να δημιουργήσω την ιστοσελίδα http://www.eviatours.com όπου και διαθέτουμε εκδρομές διαφόρων ειδών στην Εύβοια πολλές από τις οποίες είναι και ποδηλατικές.
Κατά βάση το κοινό μας είναι ξένοι επισκέπτες της περιοχής μας όπου με μια απλή αναζήτηση ανακαλύπτουν τις προσφερόμενες εκδρομές μας, ενώ ήδη έχουμε καταφέρει να διαφημίσουμε τις εκδρομές μας στο εξωτερικό, με οργανωμένα γκρουπ από όλη την Ευρώπη, το Ισραήλ και τις Ηνωμένες Πολιτείες να έρχονται στην Εύβοια για πολυήμερες διακοπές αθλητικού τουρισμού όλων των ειδών.
Το “Evia Adventure Tours”, είναι από 1/1/2018 πλέον ένα τουριστικό γραφείο με άδεια από τον ΕΟΤ, αμιγώς περιηγητικού χαρακτήρα με πεδίο δραστηριοποίησης το νησί της Εύβοιας. Αναλαμβάνουμε όλα τα σκέλη μια εκδρομής, από την παραλαβή από το αεροδρόμιο μέχρι γευστικές δοκιμές κρασιών, καθώς και ενοικιάσεις ποδηλάτων.
Οι εντυπώσεις των επισκεπτών πολλές φορές μας αφήνουν άφωνους, καθώς το feedback τους και η εντύπωση που τους προκαλούν τα τοπία μας, τα χωριά μας και η τοπική κουζίνα μας προκαλεί έκπληξη, και έτσι συνειδητοποιούμε πως τελικά διαλέξαμε την σωστή κατεύθυνση. Εκείνοι που πραγματικά εκστασιάζονται είναι όσοι έρχονται απο την άλλη μεριά του Ατλαντικού και της Μεσογείου
Ποια θα ήταν οι πρόταση που θα έκανε η “Evia Adventure Tours” για να βάλει και η Εύβοια το ποδήλατο στην καθημερινότητα της αλλα και την τουριστική συνείδηση;
Αν βέβαια αναφερθούμε στην Εύβοια στο σύνολό της όσων αφορά την ποδηλασία τότε μπορούμε πολύ εύκολα να σας απαντήσουμε πως αποτελεί έναν ιδανικό προορισμό για ποδηλασία κάθε είδους. Τόσο η αστική ποδηλασία, όσο και η ποδηλασία υπαίθρου ενδείκνυνται για την περιοχή μας καθώς οι οδικές μας αρτηρίες θεωρούνται χαμηλής όχλησης στο μεγαλύτερο ποσοστό του δικτύου της Εύβοιας.
Ενδεικτικά θα αναφέρουμε πως οι πλέον αναπτυσσόμενοι κλάδοι της τουριστικής ποδηλασίας στην Εύβοια αποτελούν η :
- Ποδηλασία Δρόμου (Road Bike)
- Ποδηλασία Βουνού (Mountain Bike)
- Τουριστική Ποδηλασία (Bike Touring)
Βασικός παράγοντας για την ενσωμάτωση του ποδηλάτου στην καθημερινής μας ζωή, αλλά και του τουριστικού μας προφίλ θα ήταν η δημιουργία μερικών βασικών υποδομών όπως έχουμε ήδη προαναφερθεί ώστε η μετακίνηση να διευκολύνεται και αν είναι δυνατόν να ενθαρρύνεται κιόλας.
Ιδανικά θα θέλαμε να δούμε την δημιουργία υποδομών σε βασικά σημεία των πόλεων της Εύβοιας όπως είναι ο Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων ΚΤΕΛ, ο Σιδηροδρομικός Σταθμός και τα λιμάνια μας. Οι εκάστοτε οργανισμοί θα πρέπει να ενσωματώσουν εγκαταστάσεις και υποδομές φιλικές προς το ποδήλατα, ενώ σε κάθε νέα μελέτη, είναι επιτακτικό να συμπεριλαμβάνονται υποδομές τόσο για ποδηλάτες όσο και για πεζούς.
Ακόμη καλύτερα θα θέλαμε να δούμε την δημιουργία κάποιου πάρκου ή διαδρομών ποδηλασίας, ή τη δημιουργία ενός ποδηλατικού event διεθνούς βεληνεκούς.
Ήδη ο ξενοδοχειακός κλάδος της Εύβοιας έχει προσαρμοστεί στην ζήτηση ποδηλατικών υποδομών, παρέχοντας επαγγελματικές υπηρεσίες ποδηλατικής φύσεως στα πλαίσια της πιστοποίησης BIKE FRIENDLY HOTEL συνεργάτες της οποίας είμαστε και εμείς.
Κλείνοντας θα θέλαμε να δώσουμε ένα θετικό μήνυμα για το νησί της Εύβοιας :
«Η αλλαγή έρχεται από την ίδια την κοινωνία, εμείς είμαστε εκείνοι οι οποίοι μπορούμε να αλλάξουμε τα ποδηλατικά δεδομένα της περιοχής μας».