Διατροφή και Κορονοϊός: Τι οφελεί και τι επιβαρύνει τον οργανισμό μας

Γράφει η Παναγιώτα Ευσταθίου  Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος MSc Το τελευταίο διάστημα πολλοί είναι εκείνοι που αναρωτιούνται πως μπορούν διατροφικά να προστατευθούν έναντι του νέου κορωνοϊού. Η απάντηση σε αυτό, είναι μόνο μέσω της συμμόρφωσης με τις οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), καθώς όπως αναφέρει και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διαιτολόγων – Διατροφολόγων, δεν […]

Γράφει η Παναγιώτα Ευσταθίου 
Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος MSc

Το τελευταίο διάστημα πολλοί είναι εκείνοι που αναρωτιούνται πως μπορούν διατροφικά να προστατευθούν έναντι του νέου κορωνοϊού. Η απάντηση σε αυτό, είναι μόνο μέσω της συμμόρφωσης με τις οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), καθώς όπως αναφέρει και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διαιτολόγων – Διατροφολόγων, δεν υπάρχει κανένα τρόφιμο ή θρεπτικό συστατικό ικανό να ενισχύσει τη δράση του ανοσοποιητικού συστήματος, ώστε να αποφευχθεί η προσβολή από τον ιό. Η λειτουργία του ανοσοποιητικού εξαρτάται από παράγοντες όπως είναι το φύλο, η κληρονομικότητα και ο τρόπος ζωής. Παρόλα αυτά αρκετά είναι τα θρεπτικά στοιχεία, που συμβάλουν στην καλή λειτουργία την άμυνας του οργανισμού. Επομένως, μία ισορροπημένη διατροφή και πλούσια σε συγκεκριμένες τροφές μπορεί τελικά να έχει αρκετά οφέλη.

Στην κατεύθυνση αυτή η ημερήσια κατανάλωση φρούτων και λαχανικών είναι σημαντική, καθώς τρόφιμα όπως τα εσπεριδοειδή, το ακτινίδιο, τα μούρα, οι φράουλες, το ρόδι, οι πιπεριές, οι ντομάτες, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το μπρόκολο και το κουνουπίδι, το σπανάκι και τα παντζάρια, είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικούς παράγοντες, βιταμίνη C και καροτενοειδή και απαραίτητα για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού.

Ο ψευδάργυρος αποτελεί ένα απαραίτητο ιχνοστοιχείο, που εμπλέκεται σε πλήθος κυτταρικών λειτουργιών, μία εκ των οποίων και η άμυνα ενάντια στις ελεύθερες ρίζες (υποπροϊόντα του φυσιολογικού μεταβολισμού και του περιβαλλοντικού στρες και υπεύθυνες για κυτταρικές βλάβες). Μπορούμε να τον βρούμε κυρίως σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης, όπως το τυρί, το μοσχάρι, το αρνί, το χοιρινό, η γαλοπούλα, τα στρείδια και ο σολομός. Όμοια, το σελήνιο, αποτελεί ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό και μπορεί να βρεθεί στα καρύδια Βραζιλίας, στο αυγό, στα ψάρια (σαρδέλα, σολομός), στον ηλιόσπορο και στα πουλερικά.

Το γιαούρτι (κυρίως το παραδοσιακό), το ξινόγαλα και το κεφίρ, τρόφιμα που περιέχουν προβιοτικές ουσίες («φιλικά» βακτήρια) αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι του πάζλ. Το κάπνισμα, το αλκοόλ και το «γρήγορο» φαγητό, καταστρέφουν την εντερική χλωρίδα με αρνητικά για το ανθρώπινο σώμα αποτελέσματα. Το υψηλό περιεχόμενο των γαλακτοκομικών σε βιταμίνη Α και βιταμίνες του συμπλέγματος B, παρέχει επιπλέον προστασία και συντελεί στην καλή λειτουργία του οργανισμού.

Σημαντικός είναι και ο ρόλος της βιταμίνης D, την οποία μπορούμε να βρούμε στα μεγάλα και λιπαρά ψάρια (πχ τόνος, σολομός, ρέγκα), στο μουρουνέλαιο, στο αυγό, αλλά τη συνθέτουμε επίσης και μέσω της έκθεσής μας στην ηλιακή ακτινοβολία. Παρ’όλη την ηλιοφάνεια της χώρας μας, μεγάλο μέρος του πληθυσμού φαίνεται να παρουσιάζει έλλειψη της βιταμίνης αυτής, με αποτέλεσμα σε αρκετές περιπτώσεις να απαιτείται η λήψη κάποιου συμπληρώματος (πάντα υπό ιατρική καθοδήγηση).

Τέλος, η βιταμίνη Ε είναι απαραίτητη για την προστασία των κυτταρικών μεμβρανών – διατήρηση της ακεραιότητας των κυττάρων. Μπορούμε να τη βρούμε στα φυτικά έλαια, στους ξηρούς καρπούς, στο αβοκάντο, στο μάνγκο και στο ακτινίδιο.

Σε αντίθεση με όλα τα παραπάνω, το αλκοόλ, αλλά και οι τροφές πλούσιες σε ζάχαρη, μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τη λειτουργία του ανοσοποιητικού, οπότε καλό είναι η κατανάλωσή τους να περιορίζεται.

Δεδομένου ότι ο κορωναϊός έχει μπει στη ζωή μας και επηρεάζει κάθε πτυχή της, από την υγεία μας, έως την αναγκαστική παραμονή μας στο σπίτι, είναι πολύ σημαντικό να σκεφτούμε ότι η κατάσταση αυτή μπορεί να έχει και κάποιες άλλες συνέπειες, μία εκ των οποίων θα μπορούσε να είναι η αύξηση του σωματικού μας βάρους. Πολλές είναι οι περιπτώσεις, όπου η παραμονή στο σπίτι οδηγεί σε υπερκατανάλωση τροφής, κυρίως λόγω συναισθηματικών/ψυχολογικών παραγόντων (το φαγητό καταλήγει να είναι η βασική ασχολία μας), ενώ η σωματική άσκηση μειώνεται αισθητά. Σημαντικό λοιπόν είναι να θέσουμε τα πλαίσια εκείνα διατροφής και άσκησης, που θα μας επιτρέψουν να παραμείνουμε στα κιλά μας.

Παναγιώτα Ευσταθίου  Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος MSc

Μικρές οδηγίες που θα βοηθήσουν προς την κατεύθυνση αυτή είναι οι ακόλουθες:

Να υπάρχουν καθορισμένα γεύματα. Το πρωινό κρίνεται απαραίτητο και αποτελεί το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας. Το μεσημεριανό καλό είναι να συνοδεύεται από αρκετά λαχανικά, ενώ για βραδινό κάτι πιο ελαφρύ, θα αποτελούσε ιδανική επιλογή.

Έλεγχος του τσιμπολογήματος. Αποφύγετε οτιδήποτε έξτρα θα μπορούσε να σας «φορτώσει» με θερμίδες και αποφύγετε να έχετε πειρασμούς στο σπίτι.

Όσοι βρίσκεστε σε πρόγραμμα απώλειας βάρους, προσπαθήστε να μην τα παρατήσετε. Εάν σας είναι δύσκολο να χάσετε κιλά αυτή την περίοδο, τουλάχιστον προσπαθήστε να διατηρήσετε όσα έχετε ήδη καταφέρει και να παραμείνετε σε ένα σταθερό βάρος. Ο διαιτολόγος σας, θα σας δώσει περισσότερες οδηγίες ως προς αυτό.

Προσπαθήστε να έχετε κάποιας μορφής φυσική δραστηριότητα. Όσοι ήδη παρακολουθούσατε κάποιο πρόγραμμα εκγύμνασης, οι γυμναστές σας θα έχουν φροντίσει ήδη για εσάς. Οι υπόλοιποι μπορείτε να αναζητήσετε στο διαδίκτυο κάτι αντίστοιχο, ή να χρησιμοποιήσετε έναν διάδρομο ή ένα ποδήλατο που πιθανόν έχετε στο σπίτι σας. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να διατηρήσετε τις καύσεις σας σε κάποια επίπεδα, καθώς αποτελεί σημαντικό στοιχείο για την διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους, ενώ σας βοηθά να αποφορτίζεστε και να παραμένετε ευδιάθετοι.

Στοιχεία επικοινωνίας
Διεύθυνση γραφείου: Αντωνίου Δούνα 1
Τηλ.: 2221060775
Email: pan_efstathiou@yahoo.gr
Σελ. Facebook: Διαιτολογικό Γραφείο – Ευσταθίου Γιώτα

 

Σύντομο βιογραφικό

Η Ευσταθίου Παναγιώτα γεννήθηκε στη Χαλκίδα το 1984 και σπούδασε Διαιτολογία και Διατροφή στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ συνέχισε τις σπουδές της στο ίδιο Παν/μιο παρακολουθώντας το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία-Διατροφή με κατεύθυνση “Διατροφή και Δημόσια Υγεία”. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της εκπόνησε δύο ερευνητικές μελέτες [διατροφική πρόσληψη αντιοξειδωτικών από φυτικά τρόφιμα τηγανισμένα σε έλαια εμπλουτισμένα με αντιοξειδωτικά από φυσικές πηγές κατά το διαδοχικό τηγάνισμα και διατροφική πρόσληψη βιταμίνης Ε (και άλλων ωφέλιμων μικροσυστατικών) από φυτικά τρόφιμα τηγανισμένα σε έλαια εμπλουτισμένα με αντιοξειδωτικά από φυσικές πηγές], οι οποίες δημοσιεύτηκαν στα LWT-Food Science and Technology και International Journal of Food Science & Technology αντίστοιχα.

Έχει εργασθεί σε ιδιωτικά νοσοκομεία των Αθηνών (στο Διαγνωστικό και Θεραπευτικό Κέντρο Αθηνών Υγεία ΔΘΚΑ και στο Νοσοκομείο Metropolitan), όπου παρείχε τις υπηρεσίες της ως κλινική διαιτολόγος του Τμήματος Διατροφικής Υποστήριξης και Διαιτολογίας, ενώ από το 2011 έως και σήμερα διατηρεί το προσωπικό της γραφείο στη Χαλκίδα.

GHETTO Magazine

Το Ghetto Magazine καλύπτει ό,τι είναι νέο και σημαντικό στην πόλη της Χαλκίδας αλλά και σε ολόκληρη την Εύβοια. Την κοινωνία, τους ανθρώπους της, τις τέχνες και την διασκέδαση, με πρωτοποριακό πάντα τρόπο. Όλη η πόλη σε ένα …GHETTO. Γιατί στο δικό μας ghetto χωράνε όλοι!

Scroll to Top